Hopp til innhold

Økning i trafikkdrepte

I motsetning til tallene for hele landet samlet, har ikke antallet drepte i trafikken i hovedstaden gått ned. På Romerike er tallet tredoblet fra i fjor.

To omkom i utforkjøring

To menn omkom i denne ulykken på Rælingen i Akershus i juli 2012.

Foto: Vegard M. Aas

Fire syklister og fire fotgjengere mistet livet i trafikkulykker i Oslo i 2012. Det er én mer enn gjennomsnittet de siste fire årene, viser tall fra Statens vegvesen.

På Romerike mistet ni personer livet på veiene i 2012. Det er tre ganger så mange som i 2011. Også i Follo har tallet økt fra i fjor. Fire personer omkom på veiene i Follo i 2012. Det er ett menneske mer enn 2011.

Til sammenlikning viser de foreløpige tallene viser at 153 personer har omkommet på norske veier til nå i 2012.

Det er en nedgang fra 2011. Da var det 168 personer som omkom i trafikkulykker i Norge. Sammenlignet med de siste fem årene er det nesten 100 færre omkomne i 2012 enn i 2007 på landsbasis.

For andre år på rad har ingen mennesker mistet livet i Asker og Bærum i 2012.

Les også: NHO varsler sammenbrudd i Oslo-trafikken

En ulykke hver dag

I Oslo er myke trafikanter involvert i 60 prosent av de alvorlige trafikkulykkene. Ifølge Statens vegvesen har det i snitt skjedd 200 fotgjengerulykker årlig de siste fem årene.

Sju av ti av disse ulykkene skjer ved kryssing av vei, også i gangfelt.

De siste årene har det i snitt skjedd 140-150 ulykker i Oslo med sykkel involvert. Mange av disse ulykkene skjer i kryss.

Til sammen utgjør sykkel- og fotgjengerulykker én ulykke om dagen i hovedstaden.

Les også: Oslo ingen sykkelhovedstad
Les også: – Mer penger til gang- og sykkelvei

For andre år på rad omkom ingen i trafikkulykker på vegene i Asker og Bærum i 2012.

– Flest tiltak på landeveiene

Avdelingsleder Ing-Christin Ericson i Statens vegvesen, vegavdeling Oslo, tror nedgangen utenfor Oslo har sammenheng med at det er gjort mange tiltak på landeveiene.

Ing-Christine Ericsson

Avdelingsleder Ing-Christin Ericson i Statens vegvesen.

Foto: Henriette Mordt / NRK

– De fleste dødsulykkene skjer ute på landevegene i Norge der farten er høyest. Der er det også gjort flest tiltak de siste årene med blant annet mer midtrekkverk. Tryggere veier, tryggere biler og bedre akuttmedisin er de viktigste årsakene til at ulykkestallene går ned, sier Ericson.

Ericson presiserer at det også er gjennomført tiltak i Oslo.

– Vi har gjennomført flere tiltak de siste årene for å øke fotgjengersikkerheten. Vegvesenet er i ferd med å undersøke alle gangfelt på riksveger med fartsgrense 50 eller høyere. Målet er å gjøre gangfeltene sikrere. Kommunen gjør det samme på kommunale veier.

I tillegg har Statens vegvesen god erfaring med å sette ned fartsgrensa til 30 eller 40 kilometer i timen i gater hvor sykkel og bil ferdes sammen.

Les også: 91 prosent av fartslovbrytere er menn