I årets rally-VM er det fire fabrikkførere: Sebastien Loeb, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala og Petter Solberg.
Neste år vil det antallet trolig dobles, skriver VG Nett.
Det betyr at sjansene øker for at flere norske førere kan få sjansen i et fabrikksete.
Henning Solberg, Petter Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen er alle i dialog for å få seg et sete i et av de store lagene, ifølge avisen.
Kun fabrikksete som gjelder
Petter Solberg kjører for fabrikkteamet til Ford denne sesongen.
Han tør ikke å si altfor mye om neste sesong, men vet at det ikke er plass til alle.
– Det er veldig mye som foregår bak kulissene nå. Det gjelder alle førerne. Jeg håper ting blir klart tidligere i år enn det ble før årets sesong, sier Petter Solberg til VG Nett.
– Nå har jeg snart ett år i denne bilen, det hadde vært fint å kunne fortsette, sier han.
For den tidligere verdensmesteren er det kun fabrikksete i neste års rally-VM som gjelder, ifølge avisen.
Jobber for en plass
Mads Østberg mener det er realistisk å håpe på et fabrikksete neste sesong.
I årets VM ligger han foreløpig på en fjerdeplass, kun to poeng bak Petter Solberg.
– Det er et fabrikksete vi jobber mot, og det er det vi har som alternativ. Det er ikke noe konkret ennå, men vi er i forhandlingsprosesser, sier Østberg.
Målet er en fabrikkbil
Henning Solberg forteller at han er i dialog med flere team, men at det ikke er noe konkret enda.
– Jeg jobber fortsatt, og har ikke tenkt til å gi meg på fem år ennå. Jeg må bare ha et bra sete. Jeg har gått i de samme sporene i mange år nå, sier han til VG.
– Målet har alltid vært å sitte i en fabrikkbil. Jeg har ikke hatt den sjansen ennå. Og selv om jeg er en del eldre enn unggutta som kommer opp – betyr ikke det at de kjører fra meg.