Etter at en svensk hovrettsdom ble stående i forrige uke, ble det forbudt å kjøre norske vogntog på over 40 tonn i Sverige.
- LES:
Nå gjeninnføres de gamle reglene.
– Kunne fått store konsekvenser
Infrastrukturminister i Sverige, Catharina Elmsäter-Svärd, sier hun er glad for at det var mulig å finne en løsning på kort tid.
– Jeg er klar over at dette har fått kosekvenser for både lastebilsjåfører og de som kjøper varer, sier hun i en pressemelding.
Kommunikasjonssjef i Norges lastebileierforbund, Kari Brun Ågotnes, sier de naturlig nok er veldig glade for at det har kommet en fornuftig beslutning i saken.
– For våre medlemmer kunne det fått store konsekvenser dersom dette ikke fikk en rask løsning, sier hun til NRK.
Hun de så med undring på at en slik beslutning kom midt i ferien og uten forvarsel, men at medlemmene nå er lettet over utfallet av saken.
Fortvilte
Som en følge av restriksjonene måtte antall lastebiler som går over norske grenseoverganger øke fra 1.000 til 1.500 i døgnet.
Leder i Lastebileierforbundet i Østfold, Erik Graarud, fortvilte over ekstraregningen tidligere denne uken.
– Det er en så stor kostnad for oss eller oppdragsgiveren, så er det ikke noe vi kan leve med. Det er et være eller ikke være for flere bedrifter, sa han til NRK.
- LES: