Hopp til innhold

- En passasjer lente seg ut og klappet til oss

Konflikten mellom bilister og landeveissyklister på norske veier har aldri vært større enn nå, sier leder for Grenserittet, Thor Fagereng.

Syklister på veien

Denne situasjonen skaper hodebry for både syklister og bilister. Illustrasjonsfoto.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Med flere mosjonssyklister i store tog på veien, blir det flere farlige situasjoner, sier Fagereng.

Sykkelinteressen i Norge har økt voldsomt de siste årene.

Bare siden 2005 har antall konkurrerende syklister blittt fordoblet.

– Jeg og broren min syklet til Halden en gang. Da var det en passasjer som lente seg ut av vinduet og klappet til oss med en eller annen gjenstand, forteller Roger Rossing i Sarpsborg sykkelklubb.

Roger Rossing

Roger Rossing er både mosjonssyklist og yrkessjåfør. Han har opplevd konflikter på begge sider av saken.

Foto: Henrik Skolt / NRK

– Mangel på forståelse

Rossing er både mosjonsyklist og yrkessjåfør, og sier han har opplevd farlige situasjoner på begge sider av konflikten.

Han mener bilister ikke forstår hvorfor sykkelklubber legger seg flere i bredden når de trener på veiene.

– Ved å ligge to eller flere syklister i bredden, slipper man situasjoner der en bil kan passere mellom to syklister, forklarer Rossing.

– Når man ligger èn i bredden blir folk fristet til å kjøre forbi, og da tar de ikke hensyn dersom det kommer et annet kjøretøy i møte, mener han.

– Syklisten mest utsatt

Leder for Grenserittet, Thor Fagereng, tror problemet ligger hos begge parter.

– Jeg tror de ikke respekterer hverandre, sier han.

Likevel understreker han at syklisten er betydelig mer utsatt en bilisten.

– Syklisten vil aldri vinne en sånn sak. Det er bilen som er størst og hardest, da er det syklisten som ligger igjen, sier Rossing.

– Det hjelper så lite at det er bilisten sin skyld når beinet er knekt eller verre.

Farlig sykling

- Det hjelper så lite at det er bilisten sin skyld når beinet er knekt eller verre, mener Thor Fagereng. Illustrasjonsfoto.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Vil skape dialog

Mats Mikael Larsen i Statens Vegvesen region øst sier de ønsker å opprette en dialog mellom interesseforbund for syklister og bilister.

Han har tro på at konflikten kan løses.

– Jeg tror i utganspunktet at det er en situasjon som kan la seg løse. Det er vårt utgangspunk i alle fall, sier Larsen.