Hopp til innhold

- Klager på fergemonopol

Fjord Lines planer om å etablere ny rute fra vestsiden av Oslofjorden til Strømstad neste år står i stampe. Kan ende i ESA-domstolen.

Fjordline

VIL ANKE TIL KYSTVERKET. FjordLine nektes å bruke Sandefjord havn, og kan komme til å anke kommunens avgjørelse i første omgang til Kystverket.

Foto: Gunnar Kleiberg / NRK

I lengre tid har Fjord Line kjempet for å få en rute opp og gå på strekningen Sandefjord - Strømstad fra 2013, der Color Line allerede har to ferger i drift på ruten.

Men i Sandefjord avvises Fjord Line, og dette fører til at saken kan bli anket til statlige myndigheter, og kanskje enda lenger.

- Det er ikke lett å kjempe mot et fergemonopol, men vi klager på vedtaket, sier Fjordline-direktør Ingvald Fardal til Telmarksavisa.

Les også:

Color Line og Fjord Line

KRIGER OM GULLRUTEN OVER OSLOFJORDEN. Color Line har i mange år vært enerådende på 'Gullruten' mellom Sandefjord og Strømstad. Fjord Line ønsker å ta en bit av trafikken.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Nølende i Strømstad

Strømstad kommune er positive til Fjord Line, og har tidligere ønsket rederiet velkommen til byen.

Når Sandefjord nå avviser Fjord Line nøler svenskene, og legger søknaden
om kaiplass på Torskholmen i Strømstad på vent.

- Vi må vente til vi vet hva som skjer i Sandefjord før vi kan behandle søknaden, men vi har sagt at vi er positive til Fjord Line, sier leder av teknisk utvalg i Strømstad Ulf Gustafsson til Varden.

Les også:

For langt til Langesund

Et alternativ for Fjord Line til å etablere seg på ruten Sandefjord-Strømstad har vært Langesund på norsk side.

Men det ser nå ut til at Langesund på nåværende tidspunkt ikke er en aktuell havn å søke om avgang til Strømstad fra.

Fjord Line er allerede i gang med å etablere en forbindelse til Hirtshals i Danmark fra Langesund fra oktober i år, men en Strømstad-ruta er trolig ikke aktuell derfra.

-For det første vil seilingstida fra Langesund til Strømstad bli en time for lang slik at anløpene vil bli vanskelig å koordinere med Color Lines ruter.

Vi vil heller ikke kunne få til en lønnsom seiling på ettermiddagen, sier Fjord Line-direktør Ingvald Fardal.

- Bryter EU-reglene

- Vi har bedt Sandefjord formannskap om at Color Line endrer sine seilingstider for å gi plass til Fjord Line. Det svarte formannskapet nei til. Vi har klaget på vedtaket, sier Fardal til Sandefjords Blad.

Sandefjord formannskap skal behandle klagen 19. juni.

Fardal er klar på at Fjord Line kommer til å klage vedtaket helt til topps dersom Sandfjord kommune avviser søknaden.

- Jeg mener at Kystverket må åpne for konkurranse for det som nå skjer i Sandefjord er at Color Line har monopol. Det kan ikke Kystverket se bort fra, for de må ta hensyn til både norsk og EUs konkurranselovverk, sier Fardal.

Han varsler at hvis ikke Fjord Line får medhold i Kystverket er Kyst- og fiskeridepartementet neste, og kanskje ender også denne saken opp i ESA-domstolen.

Les også:

Bøtelagt for regelbrudd

I desember i fjor ga ESA Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler.

-Color Line har gjennom mange år opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen. Den langsiktige eneretten til Color Line har hindret fri konkurranse på ruten Sandefjord-Strømstad og skadet forbrukernes interesser, het det i en uttalelse fra ESA-president Oda Helen Sletnes, da dommen var et faktum.

Color Line var uenig i boten rederiet ble ilagt, og vurderte å bringe vedtaket inn for EFTA-domstolen, noe det aldri ble noe av. Color Line aksepterte boten.

Boten er ESAs høyeste noensinne.