Hopp til innhold

Solberg vil kjøre smart i Hellas

Petter Solberg satser på topplassering i rallyet han tok sin aller første pallplassering.

Petter Solberg

Petter Solberg har endt på pallen i Hellas fem ganger. Her etter tredjeplassen i Monte Carlo tidligere i år.

Foto: Lionel Cironneau / Ap

Samtidig som den olympiske ilden startet sin ferd fra Hellas til London-OL, reiste Fords rallyteam i motsatt retning for å delta i et av rally-VMs mest klassiske løp.

Det kommende rallyet i Hellas (24-27. mai) vil bli en tøff utfordring for førerne, med høye temperaturer og mye støv.

– Det er den røffeste runden i sesongen, men vi får se om det også blir den tøffeste, sier Petter Solberg i en pressemelding.

«Spydebergekspressen» ligger på andreplass i VM-sammendraget etter en sterk start på sesongen.

– Jeg har hatt litt uflaks på de to siste rundene, men vi har allikevel klart å score godt med poeng. Nå satser vi på en perfekt helg som avsluttes med en topp-plassering.

Totalt skal 22 etapper og 409 kilometer tilbakelegges av førerne i Hellas. Rallyet starter med kvalifisering torsdag morgen, og avsluttes med fem etapper søndag 27. mai.

– Man må kjøre smart

Solberg har også svært gode erfaringer fra tidligere utgaver av Rally Akropolis.

Det var der han tok karrierens første pallplassering i 2001, han vant rallyet i 2004, og har endt på pallen fem ganger totalt.

Ambisjonene for helgens rally er da også å ta sin sjette pallplassering på 12 starter i rallyet.

– Det er mange store steiner i Hellas og det gjør rallyet vanskelig. Jeg lærte veldig mye om slike veier da Kenya Safari Rally var en del av mesterskapet, og det blir en nyttig erfaring i Hellas. Man må kjøre smart under denne typen rally.

Latvala tilbake etter kragebeinsbrudd

Jari-Matti Latvala

Jari-Matti Latvala har kommet tilbake fra kragebeinsbruddet, og er klar for å kjøre i Hellas.

Foto: SCANPIX SWEDEN / Reuters

Solberg får også sin lagkamerat i Ford, Jari-Matti Latvala tilbake i rallysirkuset.

Finnen måtte stå over det forrige rallyet i Argentina etter at han brakk kragebeinet på skitur i hjemlandet, men er nå kvitt smertene og klar for å kjempe om VM-poeng i Hellas.

– Jeg er overrasket over hvor godt det føles. Jeg brukte ekstra polstring for å spre trykket fra beltene over brystet og skuldrene, og det fungerte perfekt. Det har vært et stramt tidsskjema for å bli skadefri, men jeg er sikker på at jeg ikke trenger å bekymre meg for skaden, sier han til autoracingdaily.com.