Hopp til innhold

Beskyldes for å være passiv

Tidligere hovedtillitsvalgt på Peterson Paper langer ut mot Mosseordfører Tage Pettersen. Han hevder de ikke har hørt fra ham etter at Peterson gikk konkurs.

Ordfører i Moss, Tage Pettersen

Mosseorfører Tage Pettersen får kritikk for å ha vært passiv etter Peterson-konkursen.

Foto: Anders Winlund / NRK

– Vi hadde jo ordfører Tage Pettersen høyt oppe på banen med en gang.

Men til tross for at mosseordføreren var på banen nesten umiddelbart etter at Peterson Paper den 11. april begjærte seg selv konkurs, mener tidligere hovedtillitsvalgt, Bjørn Arild Hansen, at Tage Pettersen slett ikke har gjort det han sa han skulle gjøre.

– Han var nede på bedriften etter en time og flagget høyt at nå skulle NAV og kommunen virkelig gjøre en innsats for oss ansatte. Det var det siste vi hørte fra ham, hevder Hansen.

– Det er bare å ringe

Ordfører Tage Pettersen sa allerede samme dag at kommunen skulle gjøre det de kan for å hjelpe de ansatte som nå befinner seg i en vanskelig situasjon.

Og nå, en drøy måned senere, mener ordføreren at han har gjort det han kan.

– Sist gang vi møttes sa jeg at det bare er å ringe hvis det er noe mer vi kan bidra med. Jeg har ikke fått noen telefoner. Likevel har vi jobbet med en del andre spor, sier Pettersen.

Peterson Moss

Fabrikkrøyken forlot pipene ved Peterson Paper for siste gang den 11. april.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Tar gjerne dialog

Han hevder at han gjort mye i kulissene overfor myndighetene og Innovasjon Norge, og at det er NAV som har hatt den viktigste rollen etter at 260 mann ble satt på porten for en måned siden.

– Selv om vi ikke har brukt mye tid opp mot den enkelte ansatte, som NAV har gjort, så har kommunen brukt mye tid på blant annet veien videre. Det er også viktig. Men jeg tar gjerne en dialog med de tillitsvalgte hvis de mener det er behov for det, sier Pettersen.

Trenger veiledning

Papirindustrien sliter over hele Europa for tiden. Og senest i mars innstilte Norske Skog på Follum ned maskinene for godt.

Hansen mener at de ansatte der har fått en helt annen oppfølgning av kommunen enn det de har fått i Moss. Han mener at mange tidligere ansatte ved Peterson trenger veiledning, blant annet fordi «jobbsøknader og CV-skriving er ny vitenskap for mange».

– Nå har det gått en måned, og kommunen har ikke gjort noen henvendelser til fagforeningskontoret, verken med spørsmål om hvordan det går eller med forslag til ytterligere tiltak.

Berømmer NAV

Hansen ber om å få en rådgiver eller to som kunne bistå de som har størst behov for dette, de som ikke er så flinke til å selge seg selv.

Samtidig berømmer Hansen NAV for å ha gjort en god jobb da konkursen var et faktum.

– De var veldig raske med å få oss alle sammen gjennom NAV-kverna til å begynne med.