Hopp til innhold

Skjær i sjøen for fergeetablering

Fjord Line ønsker å etablere seg på ruten mellom Strømstad og Sandefjord fra neste år, men Color Line har monopol på havna i Sandefjord til 2016.

Color Line og Fjord Line

KRANGLER OM KAIPLASS. Kampen om 'Gullruten' over Oslofjorden mellom nykomlingen Fjord Line og etablerte Color Line hardner til. Vanskelig for Fjord Line å få fotfeste i Sandefjord.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

I Strømstad ser det ut til at Fjord Line får viljen sin, og kommer til å få slippe til på Torskholmen-brygga fra neste år, men i Sandefjord blir det ikke noe av, på grunn av at Color Line har en eksklusiv avtale helt fram til 2016.

Fjord Line har søkt Sandefjord kommune om å få ha regelmessige avganger klokken 0900 og 1600, og det kommunale havneselskapet har stilt seg positivt til det, men rådmannen setter en stopper for nyetableringen inntil videre.

I en avtale fra 2006 har Sandefjord kommune gitt Color Line en eksklusiv rett til å bruke nærmere bestemte havnefasiliteter i Sandefjord Havn.

Les også:

Langesund kan bli norsk base

Rådmannen ber politikerne om å avslå søknaden fra Fjord Line.

Forslaget fra rådmannen lyder blant annet på at Fjord Line får tilbud om å seile mellom Color Lines seilingstider, under visse forutsetninger.

Dersom formannskapet i Sandefjord følger rådmannens råd, kan det bety at Fjord Line velger Langesund i Telemark for sine seilinger til Strømstad.

I Langesund er det allerede kunngjort at Fjord Line er velkommen til den nye terminalen, der de skal åpne fergeforbindelse til Hirtshals.

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

SATSER TUNGT. Både Color Line og Fjord Line satser hardt på å bringe reisende til og fra Torskholmen i Stømstad. Color Line satser på en ny ferge mellom Sandefjord og Strømstad, som skal erstatte MS Bohus (bildet).

Foto: Rainer Prang / NRK

Satser tungt

Begge fergeselskaper satser tungt på å vinne kundenes gunst på ruten fram og tilbake mellom Norge og Strømstad.

Color Line setter inn en ny ferge, som ifølge rederiet skal ha ha plass til 2 000 passasjerer og 500 biler. Det er dobbelt så stor kapasitet som dagens MS Bohus.

Det nye skipet kan komme opp i 27-31 knop, og det kan resultere i ytterligere en daglig avgang på ruten.

Fjord Lines satsing på å kapre norske reisende til og fra Strømstad består i MS Bergensfjord. Skipet har en kapasitet på 1 770 passasjerer og 370 biler, og er 134 meter lang.

Les også:

Bøtelagt for ulovlig monopol

Color Line ble i fjor bøtelagt med 145 millioner kroner for å ha en ulovlig monopolkontrakt med havnemyndighetene i Strømstad.

Color Line inngikk i 1991 en avtale med Strømstad kommune, for å sikre seg eksklusiv adgang til kommunens havn, Torskholmen.

I og med at det ikke fantes andre tilsvarende havnemuligheter i dette området, førte avtalen til at andre selskaper ikke slapp til i markedet før mot slutten av 2005, ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA.

ESA ga Color Line den skyhøye boten for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten er ESAs høyeste noensinne.