I Strømstad ser det ut til at Fjord Line får viljen sin, og kommer til å få slippe til på Torskholmen-brygga fra neste år, men i Sandefjord blir det ikke noe av, på grunn av at Color Line har en eksklusiv avtale helt fram til 2016.
Fjord Line har søkt Sandefjord kommune om å få ha regelmessige avganger klokken 0900 og 1600, og det kommunale havneselskapet har stilt seg positivt til det, men rådmannen setter en stopper for nyetableringen inntil videre.
I en avtale fra 2006 har Sandefjord kommune gitt Color Line en eksklusiv rett til å bruke nærmere bestemte havnefasiliteter i Sandefjord Havn.
Les også:
Langesund kan bli norsk base
Rådmannen ber politikerne om å avslå søknaden fra Fjord Line.
Forslaget fra rådmannen lyder blant annet på at Fjord Line får tilbud om å seile mellom Color Lines seilingstider, under visse forutsetninger.
Dersom formannskapet i Sandefjord følger rådmannens råd, kan det bety at Fjord Line velger Langesund i Telemark for sine seilinger til Strømstad.
I Langesund er det allerede kunngjort at Fjord Line er velkommen til den nye terminalen, der de skal åpne fergeforbindelse til Hirtshals.
Satser tungt
Begge fergeselskaper satser tungt på å vinne kundenes gunst på ruten fram og tilbake mellom Norge og Strømstad.
Color Line setter inn en ny ferge, som ifølge rederiet skal ha ha plass til 2 000 passasjerer og 500 biler. Det er dobbelt så stor kapasitet som dagens MS Bohus.
Det nye skipet kan komme opp i 27-31 knop, og det kan resultere i ytterligere en daglig avgang på ruten.
Fjord Lines satsing på å kapre norske reisende til og fra Strømstad består i MS Bergensfjord. Skipet har en kapasitet på 1 770 passasjerer og 370 biler, og er 134 meter lang.
Les også:
Bøtelagt for ulovlig monopol
Color Line ble i fjor bøtelagt med 145 millioner kroner for å ha en ulovlig monopolkontrakt med havnemyndighetene i Strømstad.
Color Line inngikk i 1991 en avtale med Strømstad kommune, for å sikre seg eksklusiv adgang til kommunens havn, Torskholmen.
I og med at det ikke fantes andre tilsvarende havnemuligheter i dette området, førte avtalen til at andre selskaper ikke slapp til i markedet før mot slutten av 2005, ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA.
ESA ga Color Line den skyhøye boten for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten er ESAs høyeste noensinne.