Hopp til innhold

– Ingen god økonomi i å være andrefører

Ford har bekreftet at Dani Sordo tar plassen til Jari-Matti Latvala under Rally Argentina. Mads Østberg var i dialog med Ford, men ønsker heller å kjøre privat.

Mads Østberg

Mads Østberg får ikke fabrikksete i Ford.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Jari-Matti Latvala

Jari-Matti Latvala brakk kragebeinet under en skitur i Finland forrige uke.

Foto: SCANPIX SWEDEN / Reuters

Finske Latvala var ute og trente på langrennsski i hjemlandet forrige uke, da han skled og landet tungt på venstreskulderen.

Resultatet ble at finnen brakk kragebeinet, og måtte gi fra seg den ene plassen som Fords fabrikkfører under Rally Argentina.

Ford valgte i dag å gi fabrikksetet til Dani Sordo, som denne sesongen har kjørt for Mini. Likevel var ikke Mads Østberg skuffet etter avgjørelsen.

– Nei, langt ifra. Vi har hele tiden fokusert på det vi gjør, sier han til NRK.no

Var i dialog med Ford

Mads Østberg fra Østfold har imponert som privatfører i sin Ford under starten av årets sesong, og vant blant annet VM-runden i Portugal. Det var flere som lanserte ham som en erstatter for Latvala i Argentina.

Teamsjef og pappa Morten Østberg sier de var i dialog med Ford om andresetet, men at det var flere grunner til at det ikke var aktuelt for dem.

– Det er ikke veldig god økonomi i å være andrefører. Det handler også om sponsorer. Når man kjører privat så har man sine egne sponsorer og forsøker å få økonomien til å bli bedre. Som privatfører har man heller ingen stallordre, og vi har en bil som er tett opp til det en andrefører har, sier han.

Mads Østberg har kjørt og skal kjøre privat for Adapta som styres fra Moss. Han drømmer om å bli førstefører i et fabrikkteam og er overbevist om at det kommer til å skje.

– Den dagen kommer til å komme. Spørsmålet er når man skal gjøre det og under hvilken forutsetning, sier han.

Argentina går uten Henning Solberg

Mens Petter Solberg, Mads Østberg og Andreas Mikkelsen stiller til start i Argentina, må Henning Solberg nok en gang følge løpet hjemmefra. Han har ikke fått på plass en sponsoravtale og hvorvidt vi kommer til å se ham til start igjen er uvisst.

– Jeg vet ikke, skriver han i en SMS til NRK.no

– Men det blir ikke noe i Argentina?

– Nei.

– Var du aktuell for andresetet i Ford?

– Nei. Jeg prøvde å hjelpe Mads så han fikk den plassen, skriver han.

Har aldri vunnet en VM-runde

Citroens Dani Sordo

Dani Sordo får sjansen som fabrikkfører for Ford.

Foto: ALESSANDRO BIANCHI / REUTERS

28 år Dani Sordo har fått tillatelse av sitt eget lag til å kjøre for Ford i Argentina.

– Vi er heldige som har fått en fører av Danis kaliber til å bli med oss. Hans erfaring fra Rally Argentina var en viktig faktor i avgjørelsen. Avtalen gjelder kun for ett rally, og jeg vil takke Danis nåværende lag, som har vært ekstremt hjelpsomme under disse utfordrende omstendighetene, sier Fords teamsjef Malcolm Wilson.

Ettersom Latvala er ute, får Petter Solberg helt frie tøyler til å kjøre for eget resultat i Argentina. Han ligger på en sterk 2. plass i sammendraget.

Dani Sordo har aldri vunnet en VM-runde tidligere, men har endt på pallen 32 ganger, inkludert andreplassen hans for Mini under Rally Monte Carlo i januar.

Han ligger foreløpig på en 7. plass i VM-sammendraget.