Hopp til innhold

– Nå er fokuset på å vinne VM

Petter Solberg er stinn av selvtillit etter et godt gjennomført Rally Portugal. Nå har han tatt frem skylappene og skal kjøre for gull.

Petter Solberg

Petter Solberg har aldri opplevd en så god start i VM som han har opplevd i år. Nå ligger han fire poeng bak ledende Sebastien Loeb.

Foto: Lionel Cironneau / Ap

Petter Solberg, Rally Portugal

Han har gjort justeringer på bilen for første gang og merket effekten umiddelbart. Dette kan bli en ny gullsesong for Petter Solberg.

Foto: Francisco Seco / Ap

– Nå kjører jeg styggfort! På grus har jeg en høyere fart enn jeg hadde regnet med. Jeg er ferdig med de verste løpene som for min del var Sverige og Monte-Carlo. Alle løpene som kommer nå passer meg veldig bra, sier Petter Solberg til NRK.no.

Han endte på en tredjeplass i helgens Rally Portugal etter at vinner Mikko Hirvonen ble disket. Dermed er det for alvor kamp om VM-gullet når Solberg plutselig ligger på en andreplass, fire poeng bak Sebastien Loeb.

Mads Østberg, som vant Rally Portugal ligger på en tredjeplass.

– Dette er veldig bra for norsk motorsport og det kommer til å bli en spennende sesong, sier Solberg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

LES OGSÅ:

Har en sterk følelse for gullsesong

Mens Solberg, som er andrefører i Ford-teamet, nyter suksess om dagen, er historien til lagets førstefører en helt annen.

Jari-Matti Latvala har kun klart å fullføre ett løp denne sesongen og ligger på en sjuendeplass i VM-sammendraget, 34 poeng bak Solberg.

– Hvilke tilbakemeldinger får du fra Ford nå? Er det snakk om å satse på deg fremfor Latvala?

– Vi får vente og se – ting ser veldig bra ut. Men det spiller ingen rolle. Å vinne VM er det eneste jeg tenker på nå, og jeg har aldri hatt en så sterk følelse på å bli verdensmester, sier han.

– I helgen var første gang jeg gjorde noe med noe bilens oppsett selv, og den har blitt slik jeg vil ha den. Bilen passer meg som hånd i hanske. Nå kan jeg virkelig pushe, og det så du under helgens løp, sier Petter Solberg fornøyd.

LES OGSÅ:

Mener Ford må gå for Petter

Colin Clarke og Mads Østberg

Colin Clarke intervjuer her Mads Østberg for rallyradioen.

Foto: Privat

Den engelske rallykommentatoren Colin Clarke mener at Ford må vurdere å gjøre noe med satsingen, men at Latvala bør få flere sjanser før de gjør noe.

– Latvala er verdens raskeste fører. Det vet alle. Det eneste er at han ikke har funnet ut hvordan han skal fullføre et løp. Når han gjør det, så blir han vanskelig å slå, sier Clarke til NRK.no.

Det at Petter Solberg nå har gullfølelsen inne mener han er et godt tegn, men mener det er litt for tidlig i sesongen å avgjøre om Petter har muligheten.

– Petter må først og fremst fortsette å ta poeng og kanskje begynne å vinne løp. Gjør han det, så er muligheten der, sier han.

En annen nordmann som kan kaste seg inn i fabrikkdiskusjonen er Mads Østberg. Han ønsker ikke å spekulere i om det blir noen mulighet for ham allerede i år, men han vil neppe la sjansen gå fra seg dersom muligheten byr seg.

– Vi fokuserer på det vi skal og tenker på det vi gjøre fremover. Om ting skal forandre seg, så må det gjerne gjøre det, men vi legger ikke vekt på det.

LES OGSÅ:

Tror Citroëns anke forkastes

Portugal Rally Motor Racing, Mads Østberg

Mads Østberg kjørte inn til en andreplass i Portugal men ble tilkjent seieren etter at Hirvonen ble disket.

Foto: Francisco Seco / Ap

Hva tenker du om dine muligheter til en pallplass i VM-sammendraget?

– Jeg tror nok ikke vi har muligheten til det. Vi skal ikke kjøre alle løpene, men vi ligger jo godt an. jeg ønsker en god sammenlagtplass og får bare håpe sesongen fortsetter like bra som den har startet. Vi teller poengene på slutten av sesongen, sier han.

Citroën har varslet at de vil anke avgjørelsen om Mikko Hirvonens diskvalifikasjon, men Petter Solberg tror ikke juryen kommer til å endre beslutningen.

– Nei, den anken går neppe igjennom. Det blir nok slik det er i dag.

Solberg ble for øvrig disket fra en tredjeplass i rally Frankrike i fjor etter hans Citroën var fire kilo for lett.

Også Eyvind Brynildsen har opplevd å bli disket i VM etter å ha brukt en feilfabrikkert bremsekomponent. Det tapte han VM-bronse på.