Det var mandag formiddag at meldingen om at et DAT-fly på vei fra Bergen til Rygge hadde fått problemer med et av landingshjulene.
Det ble slått full alarm på Moss lufthavn Rygge og 17 ambulanser, tre brannbiler, flere politipatruljer og en luftambulanse rykket ut til flyplassen.
Flyet, som egentlig skulle lande 09.35, sirklet over flyplassen i over en time før det ble bestemt at man skulle foreta en kontrollert nødlanding.
Klokka 11.17 landet flyet trygt på Rygge og de 17 passasjerene om bord kunne forlate flyet uten fysiske skader.
– Rolig og profesjonelt
En av passasjerene, Per Christer Nielsen Dale, forteller at stemningen om bord i flyet var rolig og behersket.
– Det er klart man gjør seg noen tanker når man får beskjed om at landingshjulene kanskje ikke fungerer, men det var ikke tilløp til panikk. Kabinpersonalet opptrådte veldig rolig og profesjonelt, sier Nielsen Dahle til NRK.no.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ole André Sårheim var også om bord på flyet. Han skryter også av de DAT-ansatte.
– Etter 30 minutter fikk vi informasjon om at det var en feil med nesehjulet og at det ville bli gjennomført en nødlanding. Besetningen opptrådte helt profesjonelt og rolig. Alle passasjerer holdt seg rolig og fulgte de instrukser som ble gitt, forteller han.
NRK.no har også snakket med andre passasjerer som var ombord. De forteller at opplevelsen var rystende og sjokkerende.
– Forberedte oss på det verste
Mens flyet sirklet over flyplassen, var det hektisk aktivitet på bakken. Flyplassjef på Rygge flystasjon, Lars Christian Aamodt, forteller at de forberedte seg på det verste tenkelige.
– Når vi blir varslet om at et fly har problemer i luften forbereder vi oss på det verste. Skadepotensialet er stort og derfor slår vi en såkalt trippelalarm. Alle nødetater var til stede og vi var veldig godt forberedt, forteller Aamodt til NRK.no.
Ett av kontrollsystemene under landing skal ha vist feil ved nesehjulet, mens et annet system skal ha vist at hjulet var nede.
– I slike situasjoner blir beredskapen automatisk aktivert. Det har skjedd i dette tilfellet, sier pressekontakt Silje Thoresen ved Moss lufthavn Rygge.
Full forvirring
På et tidspunkt var det full forvirring om flyet egentlig hadde landet eller ikke. Flyplassen bekreftet klokken 10.46 at flyet hadde landet, noe som ikke stemte.
Klokken 11.13 opplyste derimot politiet at flyet starter innflygingen for å lande. Klokken 11.17 sto flyet trygt på bakken.
– Vi beklager at vi har gått ut med den type feilinformasjon, sier Thoresen til NRK. mandag ettermiddag.
Ingen av passasjerene NRK.no har snakket har blitt skremt fra å fly ved en senere anledning.
– Jeg skal fly med DAT tilbake til Bergen senere i ettermiddag, sier Ole André Sårheim.