Hopp til innhold

Hamen ved veis ende

Svensk domstol setter punktum for alle ankemulligheter. Nå må skipet fjernes.

De norske eierne av skipsvraket "Hamen" har ikke flere muligheter til å anke avgjørelsen om at Hamen må fjernes fra svensk side av Iddefjorden.

Den svenske Mark- og miljødomstolen slår nå fast at de ikke vil ha saken presentert for seg, og at den ikke kan ankes.

Skipet har ligget sju år på Hälle, på svensk side av Iddefjorden, som grenser mellom Sverige og Norge.

Les også:

M/S Hamen

SKULLE BLI MUSEUM. Eierne av Hamen ønsket at skipet skulle bli et flytende museum. I følge svenske myndigheter er skipet nå blitt en tikkende miljøbombe.

Foto: Rainer Prang / NRK

Åpner for bøter

Gjennom årene har Strømstad kommune og Västra Götalands län truet med å bøtelegge eierne, dersom ikke skipet flyttes.

Men de norske eierne har gang etter gang anket henholdsvis Strømstad kommunes og Västra Götalands läns vedtak om bøtelegging inn for domstolene, som har ført til at skipet har blitt liggende.

Dommen fra Svea Hovrätts Mark- og miljødomstol er ikke ankbar, og det vanker nå stygge bøter for Hamen-eierne, om ikke skipet tas vekk.

- Dette åpner det for at eierne av det havarerte skipet - kan få 100.000 kroner i bot for hver måned det blir liggende, sier Sten Wolme hos Västra Götalands länsstyrelse.

Han sier at når alle parter, inklusive Hamen-eierne, er gitt beskjed om Svea Hovretts dom, vil bøtene bli iverksatt.

Les også:

M/S Hamen

MILJØPROBLEM. I mars i fjor sprang Hamen akutt lekk, og sank med akterenden på svensk side av fjorden. Skipet tar inn vann, og er avhengig av lensepumper for å holde seg flytende.

Foto: Rainer Prang / NRK

Miljøproblem

Fra Strømstad kommune, Västra Götalands lensstyrelse og lokalbefolkningen er det pekt på at det lekker kjemikalier fra skipet, og at det er frykt for at det skal synke og bli liggende på svensk side for evig tid.

I mars i fjor gikk skipet ned under isen med akterenden, men kunne heves.

I fjor sommer gikk den svenske kystvakten om bord, etter at det var oppdaget lekkasjer fra Hamen til vannet rundt skipet. Olje og andre væsker ble da lenset fra skipets røranlegg og hulrom.

Hamen ligger i et EU-vernet område innenfor det som heter "et særskilt beskyttet område" under Natura 2000, og det er sterke begrensninger på hva slags aktivitet det kan være i slike områder.

Les også:

MS Hamen

AKUTT SITUASJON. Skipets eiere har på internasjonale nettsider bedt om penger og praktisk hjelp for å kunne berge Hamen, som er i sterkt forfall.

Foto: Rainer Prang / NRK

Ville til Halden

På nettstedet stp-Norway for transportinteresserte ble det tidligere i år oppgitt at Hamen hadde fått kaiplass i Halden fram til 30. juni 2012.

At skipet har fått kaiplass i Halden beskrives også i et brev fra Arne Øistein Holm i Stiftelsen Hamen til Sjøfartsdirektoratet, datert den 21. desember i fjor:

"Så snart som overhodet mulig ønsker Stiftelsen m/s Hamen eks d/s Tandik å forhale Hamen fra Hälle til Halden Havn, der fartøyet kan få ligge i opplag i første halvår 2012."

Havnebetjent i Halden havn, Jahn Harboe, avviste overfor NRK.no at Hamen var gitt kaiplass i Halden.

– Jeg kan bekrefte at det foreligger en henvendelse fra eierne av Hamen til Halden kommune om å få legge skipet i den kommunale havna.

Men at de er tildelt kaiplass medfører ikke riktighet, sa han.

Jahn Harboe bekrefter at forespørselen fra eierne av Hamen gjelder kaiplass med elektrisitet.

Grunnen er at skipet har behov for fortløpende lensing, for å holde seg flytende.

Der skipet ligger i dag må eierne bruke aggregater, for å få strøm til lensepumpene.

Video 076e75fc-9d8e-4bb1-badc-aaef91d7d4a1.jpg

MS Hamen synker