Hopp til innhold

Dette skjer 145 ganger hver dag

Vinteren er høysesong for påkjørsler bakfra. Slike ulykker koster forsikringsselskapene nesten én milliard kroner i året.

Charles Svendsen fra UP ved ulykkessted

Charles Svendsen fra UP ved ulykkesstedet der en lastebil har kjørt på en Mercedes bakfra.

Foto: Stein Ove Korneliussen/NRK

Aslak Fyhri

Aslak Fyhris bil ble påkjørt bakfra av en lastebil.

Foto: Stein Ove Korneliussen/NRK

Ettusen og en, ettusen og to, ettusen og tre – alle trafikanter kan regelen. Likevel fører påkjørsel bakfra til 145 ulykker hver eneste dag.

– Mange av de vi stanser skal gjerne på jobb. De er sent ute og har fryktelig dårlig tid, sier Charles Svendsen fra UP.

Helt tilfeldig kommer patruljen til et ulykkessted, der en lastebil for få minutter siden har kjørt på en Mercedes bakfra.

– Jeg lå i en kø og bremset ned. Plutselig kom det en lastebil og kjørte inn i meg bakfra. Jeg var litt skjelven med en gang, men jeg er glad for at det gikk bra med meg. Bilen ble jo totalvraket, sier sjåføren av Mercedesen, Aslak Fyhri.

– 50 tonn er vanskelig å stanse

Føreren av lastebilen, Daniel Johansen sier at han ikke fikk bremset ned raskt nok. Det er vanlig på glatte veier og noe lastebilsjåfører vanligvis er veldig bevisste på.

– Når man kjører en stor lastebil så er det viktig å holde en god avstand til de foran. Vi pleier å holde fire ganger så lang avstand som vanlige personbiler, nettopp for at ting som dette ikke skal skje.

– Spesielt på vintertid er det vanskelig å få en lastebil på 50 tonn til å stanse, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lastebilsjåfør, Daniel Johansen

Lastebilsjåfør, Daniel Johansen forteller at det er vanlig å holde fire ganger så lang avstand i lastebiler som i personbil.

Foto: Stein Ove Korneliussen/NRK

Dyre ulykker

Slike ulykker kostet forsikringsbransjen 900 millioner kroner i fjor. På denne tiden av året har de det ekstra travelt.

– Det vi vet er at antallet ulykker dobler seg i denne perioden. I 2010 var det 52.000 påkjørsler bakfra i Norge og flesteparten av dem skjedde i den årstiden vi går inn i nå, sier informasjonssjef i Gjensidige Øst, Bjørn Arnesen.

Charles Svendsen og hans kolleger i UP følger ekstra godt på avstanden mellom bilene. På en motorvei er det ekstra viktig å følge med for å unngå ulykker.

– På en motorvei hvor fartsgrensen er 100 kilometer i timen og man bruker et sekund ekstra på å reagere, så har man kjørt 55 meter. Det er en halv fotballbane.

Og blir du stoppet, kan du vente deg en utrivelig julegave.

– Da blir det tre prikker på førerkortet og 5200 kroner i bot, sier han.

Les også:

Mobilbruk er en av årsakene

Driftsansvarlig Kai Gustavsen

Kai Gustavsen hos Falck i Fredrikstad forteller om en økning i antall ulykker.

Foto: Tomas Berger/NRK

Hos Falck i Fredrikstad viser driftsansvarlig Kai Gustavsen frem to biler som nylig var involvert i en ulykke på E6 ved Sandesundsbrua i Sarpsborg.

En Toyota SUV som har kjørt på en Mercedes bakfra.

– Hvis det hadde vært en mindre bil som hadde blitt påkjørt kunne det blitt et helt annet utfall. Når det er en større og nyere type bil så går det ofte bra med de som sitter inni, sier han.

Også Gustavsen merker at det blir flere ulykker når veiene blir glatte.

– Det blir en del påkjørsler bakfra, spesielt ved første snøfall og når det er glatt. I tillegg gjør for eksempel bruk av mobiltelefon at folk ikke er observante og da går det fort galt. Vi ser en økning i slike ulykker.

Påkjørt bakfra

Denne bilen ble påkjørt bakfra på E6.

Foto: Tomas Berger/NRK