Hopp til innhold

Nå må losen være med hele veien

Det er innført ny lospraksis over hele landet etter grunnstøtingen med Godafoss, og oljeutslippet som fulgte i kjølvannet i Oslofjorden.

Luftfoto av Full City

Full City førte til store oljeutslipp - her var heller ikke losen ombord.

Foto: Jan Gulliksen / NRK
Oppsamling av olje ved Ryvingen

Oppsamling av olje ved Ryvingen etter Godafoss.

Foto: Carl Erik Kilander / SNO
Ærfugl med olje

Ærfugl med olje fra Godafoss.

Foto: Carl Erik Kilander / SNO
Luftfoto av Full City

Luftfoto av Full City.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Da det islandske containerskipet gikk på grunn utenfor Hvaler i februar i år, hadde losen gått fra borde bare noen minutter før sammenstøtet med skjæret.

Derfor har Kystverket innskjerpet reglene som skipsloser over hele landet nå er pålagt å følge. Alle skip skal loses helt ut i åpent farvann forklarer losoldermann Elise Rusten i Kystverket.

– Endringa innebær at vi nå loser skipene helt ut til og fra bordingsområdet, i åpent farvann, for alle fartøy, sier Rusten til NRK.no.

– Vi tenker forebyggende

Inntil endringen nå har losene kunnet forlate skipene før de var på utsiden av øyer og skjær. Nå er de nye innskjerpingene en del av Kystverkets reglement.

– Vi tenker forebyggende og at vi på bakgrunn av grunnstøtingen utenfor Hvaler måtte endre en lang praksis, som nå har blitt mye strengere, sier Rusten.

Innskjerpingen av losregelen er en riktig beslutning mener sikkerhetsdirektør i Rederiforbunnet Hanna Lee Behrens.

– Har man besluttet at det skal være los ombord på fartøyer, så synes vi det er helt riktig at losen står ombord hele strekket, og ikke går av for tidlig, sier Behrens til NRK.no.

Regelendringen kommer etter at Losforbundet høylytt ba om at innskjerpingen kom.

– Jeg hørte at kapteinen var svært godt kjent i området når det gjelder Godafoss. Men Kystverket bør kreve at losen rutinemessig er med helt til losmerket, har formann Jan Magne Fosse i Norsk Losforbund tildigere sagt til NRK.no.

– Var uten los i de største ulykkene

I november 2010 gikk lasteskipet «Cometa», som hadde 128 kubikkmeter tungolje om bord, på grunn ved nasjonalparken. Skipet hadde ikke los om bord. Bunnen sprakk under grønnstøtingen, og skipet tok inn vann. Heldigvis lakk ingen råolje ut.

I juni 2010 holdt et skip, med dobbelt så mye råolje på å gå på grunn like i nærheten. Men heller ikke her var det los om bord.

Miljøstiftelsen Bellona viser til at de tre største ulykkene gjennom de siste årene, «Server» ved Fedje, «Full City» ved Langesund og nå «Godafoss», har skjedd etter at losene har gått av fartøyene.

Dermed kommer ikke innskjerpingen av reglementet nå helt uventet.