- Det er en stor skam at ikke norske eller svenske myndigheter er i stand til å rydde opp i situasjonen rundt skipet, sier Bjørn Nøstegård, som ferierer i Iddefjorden for tiende året på rad.
Både norske og svenske fastboende og feriegjester er lei av rustholken MS Hamen, som nylig mistet sin vernestatus.
- Nå er det en tynn film av olje, som helt åpenbart er lekket fra Hamen, over et stort område på svensk side av Iddefjorden.
Det går bare ikke an at skipet blir liggende her lenger, sier Nøstegård til nrk.no.
Les også:
Frykter miljøkatastrofe
De som er bosatt i området ved Hälle på svensk side av Iddefjorden, der MS Hamen ligger for femte året, har i årevis bedt norske og svenske myndigheter om hjelp, for å få skipet vekk.
- Vi frykter at skipet synker og blir liggende på svensk side, sier Rune Karlsson, som er en av de fastboende naboene til skipet.
Han har fått støtte av Strömstad kommunes miljøansvarlige, Michael Olsson, som til nrk.no flere ganger har gitt uttrykk for bekymring over at skipet ikke flyttes, slik eierne har lovet.
Nå er eierne uten pengetilgang fra Riksantikvaren, og skipets framtid er høyst usikker.
Les også:
Mistet vernestatus
Skipet har hatt status som vernet fartøy siden 2005, men Riksantikvaren mener det nå ikke er realistisk å jobbe videre med bevaring av skipet.
I forrige uke var imidlertid Riksantikvaren klar på at skipet ikke lenger har vernestatus, og skipet er fratatt status, og de 1,5 millionene - som skulle ha gått til dokksetting og sikring.
- Slik situasjonen nå ser ut, må vi dessverre konkludere med at M/S “Hamen” ikke lenger er et realistisk verneprosjekt, sier riksantikvar Jørn Holme i en pressemelding tidligere i juli.
- Det må reageres
Naboene i området på svensk side av grensefjorden forventer nå at svenske og norske myndigheter snarest snakker sammen, for å få avklart hva som skal skje.
Det er gitt uttrykk for frykt for at båten går til bunns, slik den gjorde i mars i år, dersom den blir liggende enda en vinter.
Den svenske kystvakta har brukt store ressurser på å holde skipet flytende, og har blant annet regelmessig tilsyn via fly og har foretatt lenssing av skipet.
- Vi forventer at det reageres, før det er for sent og at skipet blir liggende på bunnen her, sier Rune Karlsson til nrk.no.