Hopp til innhold

Tollerne vil ha blålys

Tollerne lei av å holde fartsgrensen, når smuglere stikker av.

Blålys

BLÅLYS FOR TOLLERNE. I motsetning til ambulanse, brann og politi har ikke tollerne blålys på sine biler. Tollerne kan heller ikke overskride fartsgrensene, når de skal ta igjen smuglere som stikker av med bil.

Foto: / NRK

Tollerne ønsker å bruke blålys på sine kjøretøy, på lik linje med kollegaene i Sverige.

Forbundsleder i Norsk tollerforbund, Fredrik Støtvig, sier til Fredriksstad Blad, at blålys er viktig for å vise omverdenen at det foregår en tollkontroll.

I tillegg vil tollerne også ha rett til å bryte fartsgrensen når de jakter på smuglere.

Les også:

Toller

KARTLEGGES. Kriminelle kartlegger tollernes arbeid, og ifølge ansattes tillitsmenn vet de kriminelle nøyaktig hva tollvesenet har av utstyr og hvilke rammer det jobbes under.

Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix

Langvarig kamp

I over ti år har tillitsvalgte i Norsk Tollerforbund ønsket tjenestebiler med utrykningsstatus, men ledelsen har ikke gått inn for en slik ordning.

Dermed havner tollerne akterut, når smuglerne stikker av i bil.

- Vi kan kjøre etter smuglerne, men kan ikke overskride fartsgrensen. Dette vet de organiserte smuglerne som gir ekstra gass når de passerer kontrollene, sier Raymond Høiden, som selv jobber som 1. tollinspektør ved Svinesund.

Kartlegges av smuglerne

Sikkerhet, legitimitet og synlighet er tre viktige forhold de ansattes foreninger har pekt på for at tollerne må få blålys på sine biler.

Ifølge Høiden blir de organiserte smuglerne mer og mer utspekulerte.

- De kartlegger oss. De vet nøyaktig hva vi har av utstyr og hvilke rammer vi jobber under. Derfor går vi glipp av mange av de «store» som får med seg mengder med tobakk, alkohol og narkotiske stoffer over grensen, sier Høiden til Fredriksstad Blad.

Norsk Tollforbund har har fremmet forslag om prøveprosjekter i flere regioner.