Hopp til innhold

- Kan blåse i norske vilkår

Ryanair trenger ikke bekymre seg for krav om at de må gi sine Rygge-ansatte norske arbeidsvilkår.

Belgium Ryanair
Foto: Thierry Charlier / Ap

Den siste tiden har det komme fram opplysninger om innholdet i kontraktene som Ryanairs kabinansatte har. Rundt 60 av dem skal ha base på Moss lufthavn Rygge, og bor i området.

I følge Moss Avis har de blåkledte som gir service til passasjerer med billigbilletter ut i Europa, ikke de beste vilkårene.

Tøffe vilkår

Den kabinansatte i Ryanair har ikke fast arbeidstid, ingen overtidsbetaling, kun betaling for tiden man er ombord, egenbetaling for uniform, beredskap uten betaling, dårlig sykelønnsordning, lav lønn og oppsigelse hvis man streiker eller snakker med media.

LO i Østfold har ment at Ryanair må forholde seg til norske arbeidslivsregler så lenge de har en base her, og de ansatte er knyttet til denne basen.

Professor i arbeidsrett ved Universitetet i Oslo, Henning Jakhelln, mener LO tar feil.

- Så lenge dette er et irsk selskap som ikke er registrert i Norge, vil det sannsynligvis være slik at irske kontrakter er holdbare. Det er vel slik at disse ansatte bare er her i en kortere periode, og mye av arbeidet skjer i lufta over andre land, sier Jakhelln.

Han sammenligner situasjonen med skip som anløper Norge under fremmed flagg.

Boikott

LO har varslet at de vil gå sammen med internasjonale organisasjoner for å få Ryanair til å bedre arbeidsvilkårene for de kabinansatte. Samtidig er Ryanair klare på at de ikke forholder seg til fagforeninger, selv om de ikke nekter de ansatte å organisere seg.

Jakhelln tror internasjonalt press, og en eventuell boikott er en mer farbar vei for å få til bedre betingelser.

- Dersom Ryanair kan defineres som et fagforeningsfiendtlig selskap, er det lovgrunnlag for å boikotte selskapet. Dette kan trolig skje ut fra norske regler, tilføyer han.

Legger ned base

Ryanair har nylig varslet at de legger ned basen sin i Marseille i Frankrike nettopp etter press om at de må la arbeiderne der få franske kontrakter.

Ryanairsjef Michael O'Leary sa i den forbindelse at han ikke kunne gå med på dette, fordi "det er irske jobber i et irsk selskap".