Hopp til innhold

Raser mot tunnel-stopp i Moss

Stans av planlegging og finansiering av ny jernbanetunell i Moss får lederen i Jernbaneforum Øst til å rase.

Moss jernbanestasjon

Planene om jernbanetunnel i Moss legges på is. - Dette er det glade vanvidd, sier gretha Kant.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Dette er det glade vanvidd. I forrige uke fikk vi brev fra departementet om at planleggingen av ny mossetunell ikke kan starte, sier Gretha Kant, leder for Jernbaneforum i Østfold.

Årsaken til dette er, ifølge samferdselsministeren, at tilstanden på eksisterende jernbanenett er dårligere enn tidligere antatt og at behovet for å satse på tungt vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet er enda større enn forutsatt ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2010-2019.

I 2008 ble det bevilget fem millioner kroner. Moss Kommune og Østfold Fylkeskommune vedtok i august i fjor å forskutterte 25 millioner kroner til detaljplanleggingen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video nsps_upload_2009_3_30_18_9_7_2043.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Tunnel var «like rundt hjørnet»

Etter at dette ble klart uttalte ordfører Paul Erik Krogsvold følgende til NRK.no:

– Nå regner jeg med dette går i orden hele veien. Hovedplanen er ferdig. Det som står igjen er detaljene. Det er disse pengene som er veldig viktig slik at arbeidet ikke stopper opp, sa en svært glad ordfører.

Men gleden kan se ut til å bli kortvarig. Noe klarsignal fra Samferdselsdepartementet til å forskuttere og starte detaljplanleggingen kom aldri.

LES OGSÅ:

(Artikkelen fortsetter under)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ikke rasjonelt å starte planleggingen

Dette fikk stortingsrepresentant Ingjerd Schou til å stille følgende spørsmål til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa:

«Når statsråden nå stopper planlegging og finansieringen av Mossetunnelen, er det da slik at denne ikke vil bli prioritert?»

Svaret hun fikk er at «(...) Samferdselsdepartementet i samråd med Jernbaneverket besluttet å ta en ny gjennomgang av jernbaneprioriteringene, herunder oppstarttidspunkt for prioriterte jernbaneprosjekter i Nasjonal transportplan 2010-2019. Det anses ikke rasjonelt å starte planleggingen av bl.a. Mossetunnelen før dette er nærmere avklart (...)»

LES OGSÅ:

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video nsps_upload_2009_3_6_16_59_57_269.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

– Er ikke til å stole på

– Statsråden har ikke oversikt - og ei heller kontroll på utfordringene på den viktigste infrastrukturen i Norge; jernbanen. Moss og Østfold straffes for denne unnfallenheten, sier Schou.

Hun mener dette er en fallitterklæring fra regjeringen!

– Lover og lover, men er ikke til å stole på! Her har Østfold gjort jobben regjeringen har bedt om - og så klarer ikke den samme regjeringen å innfri!

LES OGSÅ:

Krisemøte på fredag

Samferdselsdepartementet legger opp til å orientere Stortinget om eventuelle behov for justeringer i investeringsplanene i forhold til Nasjonal transportplan 2010-2019 senest i forbindelse med framleggelsen av forslag til statsbudsjett for 2011.

Fredag møtes jernbanegruppa i Moss kommune for å diskutere hvordan de skal angripe dette.