Hopp til innhold

Uavklart om fjerde ferge

Bastø Fosen har ennå ikke svart på om de kommer til å sette inn en ekstra ferge i sommer. I mens venter mange i kø og ferietrafikken øker.

Bastøfergen

Bastø Fosen drøyer med å sette inn en fjerde ferge.

Foto: Rainer Prang / NRK

Hver dag står et stort antall kjøretøy igjen på kaia i Moss, og Bastø Fosen skal i følge fergekonsesjonen sette inn en fjerde ferge når det står igjen mer enn seks biler på kaia i snitt.

Siden i vinter har selskapet vært i dialog med Vegdirektoratet om en ekstra ferge - og tidligere i juni fikk Bastø Fosen en ukes frist på å svare på om de kan skaffe en ferge til.

Venter svar

Dette svaret lar vente på seg, men kilder i Vegdirektoratet sier tirsdag at de har håp om at Bastø Fosen øker med en ferge i starten av juli.

På telefonhenvendelse fra NRK Østfold svarer direktør for Bastø Fosen, Olav Brein, kort at de ikke har noe å melde ennå. Mer vil han ikke ut med.

Trolig må fergeselskapet forsøke å finne en disponibel ferge i selskapet et annet sted i landet som kan settes inn mellom Moss og Horten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Olav Brein

Direktør Olav Brein i Bastø Fosen har ennå ikke kommet med løfter om en fjerde ferge, til tross for at konsesjonen krever dette.

Foto: Per Foss / NRK

Politikertvil

Et flertall av politikerne i Moss har imidlertid gått i mot en fjerde ferge, fordi de mener det vil skape mer trafikk gjennom sentrum av Moss.

Høyre mener en fjerde ferge vil ta unna trafikken raskere enn i dag.

Arbeiderpartiet, som har ordføreren i Moss, mener det ville vært bedre å lede trafikken i økende grad via Color Line mellom Strømstad og Sandefjord, eller gjennom Oslofjordtunnelen.

Gruppeleder for Høyre, Tage Pettersen, tar hardere i overfor Bastø Fosen.

– Det er på tide at Bastø Fosen oppfyller konsesjonskravet etter at de har trenert en fjerde ferge i flere år, sa Pettersen til NRK Østfold sist uke. Han mener fergeselskapet ikke har noe å tjene på å sette inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten, og derfor heller ikke prioriterer dette.

Mest trafikkert

Bastø-sambandet er Norges største fergestrekning etter trafikktall, og har hatt en jevn økning i trafikken de siste åra.

Dette medfører et regelmessig trafikk-kaos gjennom sentrum av Moss. På Hortensiden ledes trafikken utenom sentrum.

Vegdirektoratet utreder for tiden en fast veiforbindelse over Oslofjorden som på sikt skal gjøre hele fergesambandet overflødig.