Det Panama-registrerte bulkskipet, som er 187 meter lang, gikk på feil side av en grønn stake ved Thorbjørnskjær, hvor det er en grunne på ti meters dybde.
«Top Wing» er 9,5 meter dyp og hadde en fart på 13 knop da den passerte grunnen.
– Seilasen var helt normal helt til han nærmet seg staken. Tre minutter før det skulle passere, foretok fartøyet en sving som vi ikke oppfattet, forteller trafikkvarslingssjef i Kystverket Nils Petter Andersen.
LES MER: Info om Top Wing på MarineTraffic.com
– Kunne blitt store utslipp
Det var forrige torsdag i 18.00-tiden at nestenulykken skjedde. Det var bare en meter klaring mellom skipet og undervannsskjæret.
Andersen legger ikke skjul på at det kunne gått riktig ille.
– Ja, i verste tilfelle kunne vi fått lekkasje av bunkersolje slik vi fikk i Full City-ulykken i fjor. Hvis kapteinen hadde slått hull på bunkerstanken, kunne det betydd store utslipp av olje i sjøen, sier Andersen.
«Top Wing» hadde 350 tonn bunkersolje ombord.
, som havarerte utenfor Langesund i fjor, slapp ut mellom 50 og 200 tonn olje i sjøen.I likhet med «Full City», hadde «Top Wing» kinesisk mannskap og kinesisk kaptein.
(Artikkelen fortsetter under kartet)
Vet ikke årsaken
Hvorfor kapteinen på skipet foretok manøveren er for Andersen en gåte.
– Vi har to seilingskorridorer og kapteinen skal vite hvor han skal seile, sier han.
Kystverket sier de ikke kunne opptrådt annerledes for å unngå faren for katastrofe i dette tilfellet.
– Så lenge kapteinen endrer kurs tre minutter før han runder staken, så er det nesten umulig for trafikksentralen å få med seg dette. Vi har så mye annen trafikk som vi også overvåker, sier Andersen til NRK.no.
Skipet hadde ingen los ombord da det passerte staken. Losen kommer først ombord tre nautiske mil lenger inn i fjorden.
(Artikkelen fortsetter under kartet)
Slakter beredskapen
Naturvernforbundet i Østfold priser seg lykkelig for at det gikk bra denne gangen.
Leder Pål Bugge er uansett fortvilet over den dårlige oljeberedskapen dersom ulykken først skjer.
– Vi har jo ikke noe oljeberedskap på østfoldskysten som holder mål. Det så vi i 2006 da vi hadde et lite utslipp fra Borregaard som gikk nedover eleven. Da stod vi jo helt maktesløse. Det er så dårlig forspent at det kommer til å bli en skandale hvis vi får et oljeutslipp i fremtiden, sier Pål Bugge til NRK.no