Hopp til innhold

Kystverket kritisk til havneplaner

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Halden kommunes bytteavtale med Norske Skog refses av Kystverket.

Det er en intensjonsavtale mellom Halden kommune og Norske Skog fra 2007 som er stridens kjerne.

Kommunen skal bygge en vei- og jernbanebro over til Norske Skogs lager - og havneanlegg på Sauøya, i tillegg til å sprenge tunnel og anlegge ny offentlig havn på utsiden av fjellet på Sauøya.

I bytte får Halden kommune noen tomter, til en verdi av 82,5 millioner kroner.

LES:

– Ikke sett dokumentasjon

Avtalen har blitt kritisert av opposisjonen i Halden, som mener Norske Skog kommer alt for godt ut av det hele. De frykter også at kommunen vil gå med underskudd.

Kommunen mener trafikkveksten fra den nye havnen forsvarer investeringen, men det beroliger ikke Kystverket.

– Havner skal være selvfinansierende. Investeringene i ny havn må kunne forsvares risikomessig, og vi har ennå ikke sett noen dokumentasjon på det i Halden, sier sjefingeniør Roar Johansen til Aftenposten.

LES: Tusen nye boliger ved sjøen

– Ingen stamnettshavn

Kystverket frykter at havnekassen tar en for stor risiko og sier også at Halden havn ikke er påtenkt en rolle i Nasjonal Transportplan. Det fremkommer nemlig av sakspapirene til kommunestyret i desember.

– Halden havn har primært en rolle i forhold til lokalt næringsliv. Havnen er ikke en av de utpekte stamnettshavner langs kysten, sier Johansen.

Havnedirektør i Borg, Tore Lundestad, tror heller ikke på kommunens planer om økt trafikk.

Ordfører i Halden, Per Kristian Dahl, lener seg imidlertid på rådmannens beregninger.

– Rådmannen har gjort beregninger som viser at investeringene svarer seg med dagens trafikk, sier