Hopp til innhold

Pris for morsom, men kritisk roman

«Sex, død og ekteskap» ga ungdomspris til Fredrikstad-forfatter Jon Øystein Flink.

Jon Øystein Flink

Jon Øystein Flinks roman 'Sex, død og ekteskap' falt i smak blant ungdommene i juryen hos Foreningen Les.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Ingrediensene falt altså i smak hos de over 200 ungdommene som har stemt frem Flinks roman, i regi av Foreningen Les, til å vinne Ungdommens Kritikerpris 2010.

«Uforutsigbar og hysterisk morsom»

Flink knuste dermed blant andre Karl Ove Knausgård, som også var nominert.

De unge kritikerne kaller boken «uforutsigbar og hysterisk morsom».

Romanen handler kort sagt om en ung forfatter (litt lik Flink) som etter et mislykket selvmordsforsøk går inn i en heller trist hverdag med anger, feighet, horeri, ekteskap og sodomi, for å nevne noe.

Hovedpersonen uttaler at «Det er bare den negative romanen som er verdt å lese".

«Nådeløs selvmordsroman»

VG har beskrevet boken som en «nådeløs selvmordsroman med mye svart humor».

Dagens Næringsliv skrev følgende om Flinks bok: «Det eneste håpet for "Sex, død og ekteskap" er at dette er ment som en parodi på norsk samtidslitteratur, som et grusomt og ondsinnet spark til de mest ukritiske lesere av Morgenbladet og Klassekampens bokmagasin.»

Også NRKs Marta Nordheim heller mot at dette er en parodi.

Har flere bøker bak seg

Flink selv har uttalt til Dagbladet at han begynte å skrive boka fra et eksistensielt nullpunkt.

Flink har skrevet flere romaner tidligere, blant annet Ole-Kristian Oksrød i 2003 og
Bort med den dagen da Jón ble født! året etter. I 2005 kom novellesamlingen Banjoland.

«Trekker det beste ut av samfunnets verste og omvendt»

I juryens begrunnelse for Ungdommens Kritikerpris heter det om Sex, Død og Ekteskap:

«Der mange bøker har bølgelignende spenningskurver, ligger årets vinner av Ungdommens Kritikerpris som en rett linje øverst på skalaen. På overflaten kan den leses som en enkel underholdningsroman, men kan også tolkes å ha mange rystende samfunnskritikker.

Forfatteren benytter ironi på en gjennomført måte. Tittelen kan tolkes som et harselas over norske lesere og dagens Se & Hør-samfunn. Videre i boken gjøres det narr av alle sosiale normer, systemer og nordmenn generelt. Lesere gjøres narr av gjennom protagonistens skråsikkerhet over hva lesere vil ha. Forfatteren trekker det beste ut av samfunnets verste og omvendt.»