Hopp til innhold

Ønsker å starte ny avis i Moss

Redaktøren i Moss Dagblad, Ernst Rolf, mener det er grunnlag for to aviser i Moss.

Moss Dagblad
Foto: Anja Lillerud / NRK

Det ble tirsdag klart at A-pressen legger ned to Østfold-aviser - Moss Dagblad og Halden Dagblad.

Til sammen er det 17 ansatte i de to avisene.

- Jobbes med løsninger for en ny avis

Redaktør Ernst Rolf i Moss Dagblad er sint på beslutningen om å legge ned avisen.

Han sier det allerede jobbes med løsninger for å opprettholde en nummer 2-avis i Moss.

- Jeg gir meg jo ikke så lett. Jeg har jobbet i A-pressen i 38 år, så jeg blir vel mest litt forbannet, for å si det rett ut, og jeg prøver å få tak i folk som kan være interessert i å jobbe videre med et prosjekt i Moss av en eller annen sort, sier Rolf.

- Har konkrete interessenter

Han er usikker på om det kan bli noen videreføring av Moss Dagblad eller om det må bli en helt ny avis.

- Om det blir Moss Dagblad, skal jeg ikke ha sagt. Men såvidt jeg skjønner, er A-pressen ikke uvillige til å vurdere det de kaller et salg, sier Rolf.

Han ønsker ikke å si hvem i Moss som ønsker å bidra økonomisk for å få i gang en ny avis, men han bekrefter at han allerede har klare interessenter bak seg.

- Kan drive billigere

Han tror at det kan la seg gjøre å drive en ny avis på en billigere måte enn Moss Dagblad har blitt drevet.

- Det har noe med fellesutgiftene og det volumet Moss Dagblad har i dag, både når det gjelder sidetall, antall utgivelser, langsiktige leieavtaler og så videre. Vi driver nok ikke så kostnadseffektivt som et nytt prosjekt vil kunne gjøre, sier Rolf.

Han sier at han ikke er overrasket over nedleggelsen av Moss Dagblad og Halden Dagblad.

- Gamle fiender skal plutselig samarbeide

- Jeg fikk bange anelser da jeg skjønte at det ligger an til et annonsesamarbied mellom A-pressen og Edda-avisene i første omgnag. At det kommer til å bre om seg og velte flere aviser, er jeg sikker på. I et slikt opplegg er det ikke plass til nummer to-aviser. Hvis gamle fiender plutselig skal slå seg sammen og samarbeide, skyver det ut mulighetene for andre aviser til å klare seg, sier Rolf.

Han mener det burde ha vært mulig for A-pressen å vurdere en mindre kostbar driftsform.

- Det hadde vel vært mulig å prøve om det kunne la seg gjøre å drive på et litt annet grunnlag, men den bitre pillen her er at det ligger an til et annonsesamarbeid som jeg synes Konkurransetilsynet bør se nærmere på, sier Rolf.