"Utbyggingen av Sandbukta – Moss – Kleberget omfatter nytt dobbeltspor fra Sandbukta der dobbeltsporet stopper i dag, til og med ny Moss stasjon, en strekning på totalt ca. 4 km.
Prosjektet består i hovedsak av en lengre fjelltunnel, en betongkulvert og en ny stasjon. Den nye stasjonen vil ligge noe lengre syd enn dagens stasjon. Prosjektet vil gi mulighet for økt kapasitet på strekningen. Dagens jernbanelinje rives, og dermed fjernes en barriere for industrien. Prosjektet er en viktig forutsetning for utvikling av bedre vegløsninger og en framtidsrettet byutvikling i Moss.
I tråd med fylkeskommunens prioritering har Samferdselsdepartementet valgt en utbyggingsløsning som prioriterer de mange pendlerne i Mosse-området.
Utbyggingsløsningen vil gi noen minutter lengre reisetid enn om stasjonen hadde vært flyttet ut av byen og basert på høyere hastighetsstandard, men vil ikke gi et tidstap som er avgjørende for en eventuell senere beslutning om høyhastighetsutbygging.
For dobbeltsporet gjennom Moss (Sandbukta – Moss – Kleberget) foreligger en samordnet reguleringsplan for veg, bane og havn i Moss fra 1999. I hovedplanen, som er utarbeidet etter reguleringsplanvedtaket, er jernbanetraseen gjennom Moss justert for å kunne få en høyere hastighetsstandard.
Dette betyr at reguleringsplanen må revideres.
I siste del av planperioden legges det opp til å fortsette dobbeltsporutbyggingen sørover fra Kleberget til Såstad , slik at den 75 kilometer lange strekningen mellom Oslo og Haug får sammenhengende dobbeltspor. Dette gir en langt bedre kapasitet, pålitelighet og fleksibilitet enn dagens infrastruktur.
For den ca. 6 km lange strekningen Kleberget – Såstad må det avklares om traseen skal gå i lang tunnel via Carlberg eller kort tunnel langs eksisterende linje.
Kostnader for alternativet med kort tunnel er foreløpig anslått til 1 040 mill. kr.
Nøkkeltall og virkningsberegninger dobbeltspor Sandbukta – Moss – Kleberget
- Kostnadsanslag 1 2 831 mill. kr
- Statlig finansiering 2010-2013 250 mill. kr
- Statlig finansiering 2014-2019 2 572 mill. kr
- Samfunnsøkonomisk nettonytte 2 935 mill. kr
- Reduksjon i samfunnets transportkostnader 305 mill. kr
- Reduksjon i næringslivets transportkostnader 60 mill. kr
- Reduksjon i antall skadde og drepte per år 0-1 personer
- Endring i CO2 -utslipp (sml. med forventet situasjon uten tiltaket) - 670 tonn
Restbevilgning etter 2009: 2822 mill. kr