Det sier Geir Saxegaard fra Moss, som selv var passasjer i Norwegian-flyet.
Les også:
Les også:
- Det som var mest skremmende med hele nødlandingen, var at noen passasjerer var mer opptatt av å få med seg taxfree-varene sine enn å evakuere så fort som mulig, sier Saxegaard.
- Folk forsto ikke alvoret
Saxegaard mener at dette vitner om en dårlig virkelighetsoppfatning.
- Når du gjør en nødlanding med et fly som er fullastet med drivstoff og bråstopper på rullebanen og luftskliene åpnes opp - da er det alvor. Da må folk komme seg ut så fort som mulig og ikke bruke tid på å hente tingene sine ned fra hattehyllene, sier Saxegaard.
- Gikk saktere enn det burde ha gjort
Han forteller at flere ble provosert av denne oppførselen fra noen av passasjerene.
- Jeg fikk selv ikke evakuert så fort som jeg skulle, fordi folk rotet omkring i hattehyllene, sier mossingen.
Han sier at noen av passasjerene kanskje kan ha fått en feilaktig oppfatning av situasjonen i og med at kabinpersonalet beholdt roen og sørget for å unngå panikkstemning.
- Savnet mer trøkk i evakueringen
Han synes personalet gjorde en god jobb, men savnet myndigere evakuering.
- Jeg savnet litt mer trøkk for å gjøre evakueringen mer effektiv. Men ansvaret lå hos hver enkelt også. Det er grenser for hva personalet kan ha ansvar for, sier Saxegaard.