Hopp til innhold

LUS skal gi bedre leseferdigheter

Ungdomsskoleelever i Fredrikstad er for dårlige til å lese. Nasjonale prøver som ble gjennomført i fjor, viser at kun én av fem leser godt nok.

Jente som leser - Illusrasjonsbilde

Når skoleklokken ringer inn etter at ferien er slutt, skal leseferdighetene til alle elevene ved sju skoler i Fredrikstad-distriktet kartlegges for å forbedre elevenes dårlige leseferdigheter.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Nå skal et nytt leseprosjekt, kalt LUS, forbedre Fredrikstad-elevers dårlige leseferdigheter.

Tilpasset undervisning

Borge ungdomsskole er en av syv skoler i Fredrikstad-distriktet som er med på leseutviklingsprosjektet LUS.

Når skoleklokken ringer inn etter at ferien er slutt, skal leseferdighetene til alle elevene ved skolen kartlegges slik at riktige tiltak blir iverksatt.

På den måten kan lærerne legge opp undervisningen så den passer for hver enkelt elev.

Svenske eksperter

Og det er stort behov for bedre leseferdigheter. Slik det er nå, går det utover undervisningen i andre fag, sier lærer Egon Brückner.

- Elevene er rett og slett for dårlige. Lesing er viktig i alle fag, og man kan ikke løse en eneste matteoppgave uten å kunne lese fordi det er så masse tekst. Hvis man ikke forstår teksten, forstår man ikke oppgaven, sier han.

LUS-prosjektet skal ledes av to eksperter i skoleutvikling fra Sverige.

Lærerne mer involvert

Rektor ved Borge ungsdomsskole, Leif Østli, sier at elevene vil merke de nye undervisningsformene som lærerne skal jobbe etter.

- Lærerne kommer til å være opptatt av hva de leser og hvordan de leser, og de kommer til å bli såkalt "lusa" tre ganger i året. Det vil si at lærerne har samtaler med elevene om lesestoffet og gir dem anbefalinger om hva de bør gjøre videre for å utvikle seg som lesere, sier Østli.

- Når bare en av fem leser godt nok, er det et tegn på at vi ikke har lykkes godt nok, og da sier det seg selv at vi er nødt til å gjøre noe med det, konstanterer rektoren.