Hopp til innhold

- Avinor trenerer Rygge

Nye påstigningsramper på terminal 2 på Gardermoen er enda et forsøk på å stanse Moss lufthavn Rygge, mener stortingspolitiker.

Moss Lufthavn Rygge
Foto: NRK/Lars Håkon Pedersen

- Avinor prøver igjen å trenere Rygge som sivil flyplass, mener stortingsrepresentant Line Henriette Holten Hjemdal (Krf) fra Østfold.

Bakgrunnen for Hjemdals utspill er at styret i Avinor i går vedtok å bygge nye påstigningsramper for terminal 2 på Gardermoen.

- Ser vekk fra Rygge

- Dette vedtaket er en omkamp om at de ikke vil at Rygge skal bestå. Når de nå har bestemt seg for å sette opp nye påstigningsramper, så legger de opp til å øke antall passasjerer fra Gardermoen, sier Hjemdal.

Line Henriette Holten Hjemdal

Stortingsrepresentant Line Henriette Holten Hjemdal (Krf) fra Østfold, mener Avinor trenerer Rygge.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Konsekvensene av dette, er ifølge Hjemdal, at Gardermoen kommer til å kreve en tredje rullebane. Det gjør Hjemdal opprørt:

- De greier ikke å se hele det sentrale østlandsområdet under ett - de ser ikke at Rygge er oppe og går.

Økt trafikk på Gardermoen

Det blir stadig mer trafikk på Gardermoen. I fjor var det nitten millioner passasjerer ved hovedflyplassen. Det er en økning på åtte prosent fra året før, og derfor planlegges det nå en utbygging.

Fra før er det vedtatt å bygge en ny terminalbygning, og nå er det vedtatt å bygge påstigningsramper til dette bygget. Det kan true eksistensen til flyplassen i Rygge, tror Line Henriette Holten Hjemdal.

- Når 35 000 passasjerer skal kunne bruke den nye terminalen, så skal man ha svært gode grunner til å velge Rygge fremfor Gardermoen, tror Hjemdal.

Likevel håper og tror stortingsrepresentanten at Rygge kommer til å ha en levedyktig flyplass.