- Avinor prøver igjen å trenere Rygge som sivil flyplass, mener stortingsrepresentant Line Henriette Holten Hjemdal (Krf) fra Østfold.
Bakgrunnen for Hjemdals utspill er at styret i Avinor i går vedtok å bygge nye påstigningsramper for terminal 2 på Gardermoen.
- Ser vekk fra Rygge
- Dette vedtaket er en omkamp om at de ikke vil at Rygge skal bestå. Når de nå har bestemt seg for å sette opp nye påstigningsramper, så legger de opp til å øke antall passasjerer fra Gardermoen, sier Hjemdal.
Konsekvensene av dette, er ifølge Hjemdal, at Gardermoen kommer til å kreve en tredje rullebane. Det gjør Hjemdal opprørt:
- De greier ikke å se hele det sentrale østlandsområdet under ett - de ser ikke at Rygge er oppe og går.
Økt trafikk på Gardermoen
Det blir stadig mer trafikk på Gardermoen. I fjor var det nitten millioner passasjerer ved hovedflyplassen. Det er en økning på åtte prosent fra året før, og derfor planlegges det nå en utbygging.
Fra før er det vedtatt å bygge en ny terminalbygning, og nå er det vedtatt å bygge påstigningsramper til dette bygget. Det kan true eksistensen til flyplassen i Rygge, tror Line Henriette Holten Hjemdal.
- Når 35 000 passasjerer skal kunne bruke den nye terminalen, så skal man ha svært gode grunner til å velge Rygge fremfor Gardermoen, tror Hjemdal.
Likevel håper og tror stortingsrepresentanten at Rygge kommer til å ha en levedyktig flyplass.