Hopp til innhold

Fem milliarder for fjord-tunnel

En vei-tunnel mellom Moss og Horten vil koste opp mot fem milliarder kroner, og bør finansieres hundre prosent av bompenger.

Moss - Horten
Foto: Google Maps

Det konkluderer Statens Vegvesen i en helt fersk rapport.

Tidlig i 2007 foreslo høyre-representanter fra begge sider av Oslofjorden at dagens fergeforbindelse mellom Moss og Horten bør erstattes av en tunnel.

Våren 2007 ble forslaget fremmet for Stortinget av både Høyre og Frp, og Vegdirektoratet ga Statens Vegvesen i oppdrag å se nærmere på saken.

Nå er rapporten ferdig, og vil bli overlevert Vegdirektoratet i dag. 

- Er mulig

Vegvesenet mener en tunnel vil være mer miljøvennlig enn dagens fergetrafikk, i tillegg til å stimulere til vekst på begge sider av fjorden.

Prislappen vil ende opp på rundt fem milliarder kroner. Tunnelen bør finansieres hundre prosent av bompenger, står det i rapporten.

- Det skal være teknisk mulig å bygge en slik tunnel, sier Tore Kaurin i Statens vegvesen til NRK Østfold.

For dyrt med bro

Fergesambandet Horten – Moss er landets mest trafikkerte ferjesamband med cirka 1,5 millioner kjøretøy i året. I 2007 fraktet fergene 560 vogntog per døgn.

Statens vegvesen har også sett på muligheten for en broforbindelse mellom Jeløy og Horten.

En slik broforbindelse vil koste godt over 15 milliarder kroner.

- Det er urealistisk med en broløsning. Det vil bli altfor dyrt, sier Kaurin til NRK Østfold.

Mye trafikk

Biler til og fra fergene dominerer trafikkbildet i både Moss og Horten.

Den høye andelen vogntog, semitrailere og andre tungbiler gir mye støv og støy, og i rapporten understrekes det at en tunnel vil avlaste sentrumsområdene for en del av denne trafikken.

Strategisjef i Vegvesenet, Tore Kaurin

Strategisjef i Vegvesenet, Tore Kaurin, har laget rapporten.

Foto: Richard Aune / NRK