SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
Utsikt til raske penger, og mye av dem, kan ha vært drivkraften til flere av aksjonærene bak rederiet SeaEscape som var registrert som eier av "Scandinavian Star" katastrofedagen 7. april 1990.
Dansken Niels-Erik Lund, som sto for den praktiske driften, har nå sagt seg villig til å forklare seg for politiet i Danmark. Men bak ham sto flere amerikanere, som eide store deler av rederiet.
"Svindelfabrikk"
En av hovedaksjonærene i rederiet på den tiden var Stuart Graff. Han var beryktet for å ha svindlet til seg flere millioner dollar fra småsparere i USA, i følge EkstraBladet. Hans transaksjoner før han begynte med redervirksomhet, gjorde ham på kort tid til mange millionær.
I 1993 gikk virksomheten hans overende, og finans- og børstilsynet i USA stevnet ham for retten. Der ble han fradømt retten til å drive investeringsvirksomhet, og tilsynet karakteriserte virksomheten hans som en "svindelfabrikk".
Flere med svin på skogen
En annen av aksjonærene i SeaEscape, Joel Rahn, var flere ganger dømt for svindel. Disse to, sammen den nå døde reisemagnaten Fred Kassner og Niels-Erik Lund, var de ledende personene i rederiet.
Allerede få måneder etter "Scandinavian Star"-ulykken var fire, sammen med dansken Henrik Johansen, igjen igang med fergevirksomhet. Denne gang med et firma registrert på Bahamas.
Uklare eierforhold
Selskapskonstellasjonene mellom disse fem mennene er langt fra klare. Alt tyder på, i følge EkstraBladet, at dansk politi aldri fant helt ut av hvem som faktisk eide "Scandinavian Star".
Nettopp en klar utredning av eierforholdene er vesentlig for å plasseren ansvaret for at "Scandinavian Star" ble satt i drift før den var sjødyktig.
Alle eiere kan straffes
Etter katastrofebrannen i 1990 ble Henrik Johansen, direktøren Ole B. Hansen og den norske kapteinen Hugo Larsen alle dømt til fengsel for å ha overtrådt den sanske loven om sikkerhet ombord på skip.
Denne loven slår fast at både den egentlig eieren og operatøren av et skip kan stilles til ansvar.
Hevdet han var eneste eier
I rettsaken i den danske Sjø- og Handelsretten etter ulykken forklarte Henrik Johansen at han var den eneste eieren av "Scandinavian Star".
Om alle skyldige er funnet vil trolig bli avslørt dersom dansk politi bestemmer seg for å ta opp igjen etterforskningen. Politiet har varslet en avgjørelse i saken i løpet av januar, skriver EkstraBladet.