Hopp til innhold

Her utvikles fremtidens batteri

Arbeidet med å gi deg mobilbatteriet du alltid har savnet er godt i gang i Askim.

Arbeidet med å gi deg mobilbatteriet du alltid har savnet er godt i gang i Askim.

Dynatec produserer nå delene til sin nye silisiumreaktor, blant annet med denne datastyrte dreiebenken.

– Jeg tror de fleste er litt lei av å lade mobilen hver dag.

– Og hvis elbilen kan gå dobbelt så langt som i dag vil det bli mer populært, sier prosjektleder Sverre Sørensen hos Dynatec.

Prosjektet hans består delvis av å ferdigstille Dynatecs nye silisiumreaktor. For to år siden bygde Askimfirmaet Dynatec sin første reaktor, som lager såkalt superrent silisium. Disse identiske nanopartiklene er en viktig byggesten blant annet i solceller.

Nå er en ny reaktor snart klar. Samtidig har flere års forskning vist at reaktorene kan lage lignende partikler til fremstilling av en ny type batteri, som kan brukes i alt fra mobiltelefoner til elektriske biler – og til fremtidens kreftbehandling. Derfor samarbeider

Dynatec Filtvedt og Sørensen

Josef Filtvedt, teknisk sjef i Dynatec (tv) tror de ganske raskt vil ha resultater som viser at teoriene holder. Til høyre, Sverre Sørensen, prosjektleder i Dynatec.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Dynatec med Borregaard, IFE, SINTEF og franske CEA.

– Det blir veldig spennende. Det er veldig moro at to østfoldbedrifter kan samarbeide seg fram til et så unikt produkt, sier Sørensen.

Bytter grafitt med silisium

I litium-ion-batteriene som brukes i smarttelefoner og et utall av andre elektroniske duppeditter i dag, er grafittkarbon hovedmaterialet. Det er dette Dynatec og deres samarbeidspartnere vil bytte ut med silisium, sier Dynatecs tekniske sjef Josef Filtvedt.

– Det man har kommet frem til, flere steder i verden og uavhengig av hverandre, er at det er bedre med silisium. Men det krever at silisiumet har bestemte egenskaper, og det er de egenskapene vi tror at vi skal få til nå.

– Resultatet blir at du kan lade batteriene mange flere ganger, og at batteriet holder mye lenger, forklarer Filtvedt.

low battery businessman smartphone

50 til 60 prosent økt effektivitet, og over dobbelt så mange oppladinger før batteriet blir dårlig. I hvert fall.

Foto: Colourbox

– Vi skal kjøre et prosjekt på IFE, for å utvikle fremtidens batteri. Vi bidrar med nanopartikler av silisium. Borregaard bidrar med teknologi som skal beskytte og binde partiklene sammen inne i batteriene.

Lovende tester

Filtvedt ser for seg at prosessen kan levere nanopartikler til batterier, og til medisinske og andre formål som trenger skreddersydde nanopartikler.

– Det svaret vil vi ha ganske raskt, tror vi. Vi har allerede testet materialer fra reaktor 1, som har vist veldig spennende resultater. Det store med denne reaktoren – og den forrige – er at vi kan finjustere partiklenes egenskaper, og lage helt like partikler. Det er veldig viktig for å få optimal funksjon.

– Det vi er rimelige sikre på, er at effektiviteten vil øke med mellom 50 og 60 prosent. Antall sykluser, altså oppladninger, kan komme opp i 1100, altså en dobling av det vi har nå. Og har du en elbil, med batterier på mange hundre kilo, så hadde det jo vært greit å bli kvitt en del vekt. Det er kostnader og miljøaspekter knyttet til det.