Hopp til innhold

Ingen planer om dobbeltdekkertog

Østfoldbanen er én av to strekninger som egner seg for dobbeltdekkertog i Norge, men NSB har ingen planer om å gå til innkjøp av tog med to etasjer.

Terje Andersen, strekningsansvarlig NSB

Terje Andersen tror det vil ta lang tid før man kan kjøre dobbeltdekker på Østfoldbanen.

Foto: Hermund Lybeck Kjernli / NRK

– Jernbaneverket har blitt bedt om å se på muligheten for å kjøre dobbeltdekkere på norske togspor. Gjøvik- og Østfoldbanen har foreløpig utpekt seg som en mulighet, sier Terje Andersen som er strekningsleder på Østfoldbanen.

Begge strekningene har korte og lave plattformer i tillegg til å ha Oslo S som siste stopp.

Dobbeltdekkertog kan komme på Vestfoldbanen.

Dobbeltdekkertog blir blant annet brukt i Nederland og Sverige.

Foto: Bombardier

Det medfører god tid til å tømme og fylle toget for passasjerer.

– En åpenbar fordel med dobbeltdekkere er at man har plass til langt flere kunder i rushtid, sier han.

Går ikke til innkjøp

Til tross for fordelene har ikke NSB tenkt å kjøpe dobbeltdekkere med det første.

– Vi ser ikke helt de store fordelene ved å kjøpe dobbeltdekkere fremfor de togene vi kjører i dag, sier Andersen.

Han utelukker derimot ikke dobbeltdekkere på Østfoldbanen i fremtiden.

– Det er ikke så mange land som benytter seg av dobbeltdekker på togsporene ennå, men jeg tror bruken vil øke. Vi trenger mer tid til å ta dette videre, og ved en ny anbudsrunde vil NSB være åpne for å vurdere dobbeltdekkere, sier Andersen.

Vil medføre endringer

Andersen understreker at det likevel vil medføre store endringer på Østfoldbanen dersom man skal kjøre toetasjes tog.

– Østfoldbanen er en av strekningene som ligger godt til rette for bruk av toetasjes tog. Det vil nok uansett måtte gjøres en del tilpasninger for å få det til å fungere, påpeker han.