– Jernbaneverket har blitt bedt om å se på muligheten for å kjøre dobbeltdekkere på norske togspor. Gjøvik- og Østfoldbanen har foreløpig utpekt seg som en mulighet, sier Terje Andersen som er strekningsleder på Østfoldbanen.
Begge strekningene har korte og lave plattformer i tillegg til å ha Oslo S som siste stopp.
Det medfører god tid til å tømme og fylle toget for passasjerer.
– En åpenbar fordel med dobbeltdekkere er at man har plass til langt flere kunder i rushtid, sier han.
- Les også:
Går ikke til innkjøp
Til tross for fordelene har ikke NSB tenkt å kjøpe dobbeltdekkere med det første.
– Vi ser ikke helt de store fordelene ved å kjøpe dobbeltdekkere fremfor de togene vi kjører i dag, sier Andersen.
Han utelukker derimot ikke dobbeltdekkere på Østfoldbanen i fremtiden.
– Det er ikke så mange land som benytter seg av dobbeltdekker på togsporene ennå, men jeg tror bruken vil øke. Vi trenger mer tid til å ta dette videre, og ved en ny anbudsrunde vil NSB være åpne for å vurdere dobbeltdekkere, sier Andersen.
Vil medføre endringer
Andersen understreker at det likevel vil medføre store endringer på Østfoldbanen dersom man skal kjøre toetasjes tog.
– Østfoldbanen er en av strekningene som ligger godt til rette for bruk av toetasjes tog. Det vil nok uansett måtte gjøres en del tilpasninger for å få det til å fungere, påpeker han.
- Les også:
- Les også: