Hopp til innhold

NTP: Her er planene for Østfold

Forslaget til nasjonal transportplan (NTP) er lagt frem. Se hva som skjer med vei og jernbane i Østfold!

Satsing på vei og bane er hovedpunktene for Østfold i Nasjonal Transportplan. I Indre Østfold skal E18 ferdigstilles med firefeltsvei fra Momarken til Akershus, mens det skal bygges midtdelere fra Momarken til svenskegrensen.

Nasjonal Transportplan ble i dag lagt frem.

Forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014–2023 ble lagt frem i dag.

Planen skal presenteres av samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) fra klokken 12.00.

NTP inneholder en oversikt over regjeringens prioriteringer på hele samferdselsområdet, men prioriteringer og bevilgninger kan endre seg.

Ifølge planen skal InterCity-triangelet være ferdig utbygd til Halden innen 2030. E18 mellom Melleby og Momarken skal fullføres i løpet av neste år.

E18 blir fire felt mellom Oslo og Momarken, og tofelts med midtdeler videre til grensa. Arbeidet med å utrede hovedveisystemet i Moss og Rygge fortsetter.

  • Les mer om hva planen innebærer for Østfold under

Planene for jernbane

  • Østfoldbanen:

Regjeringen legger opp til en trinnvis utbygging av InterCity-strekningen Oslo-Halden/Göteborg, De vil prioritere utbygging av et sammenhengende dobbeltspor til Seut/Fredrikstad innen utgangen av 2024.

Med utbygging av dobbeltspor vil reisetiden fra Oslo til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden blir redusert med cirka 20 minutter, sammenlignet med i dag.

Deretter prioriteres sammenhengende dobbeltspor til Sarpsborg innen utgangen av 2026. Det skal gi en ny reduksjon i reisetiden på cirka 10 minutter. Reisetiden mellom Oslo og Halden blir da på en time og 16 minutter.

Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn at videre planlegging av Intercity-strekningene til Halden, Lillehammer og Skien skal ta sikte på ferdigstilling i 2030.

  • Sandbukta–Moss–Såstad

Regjeringen vil starte utbygging av dobbeltspor på strekningen Sandbukta–Moss-Såstad og ny stasjon i Moss. Det er satt av fem milliarder kroner til dette prosjektet. 300 millioner kroner skal gå til videre planlegging og forberedende arbeider i første del av planperioden, slik at prosjektet blir ferdig tidligst mulig i siste seksårsperiode.

Strekningen fra Sandbukta til Såstad er om lag 10 kilometer, med 2,5 kilometer nord for Moss stasjon og 6,5 kilometer sør for stasjonen. Moss stasjon bygges slik at det blir fire spor med plattform.

Utbyggingen fører til at jernbanetraseen legges i tunnel gjennom Moss sentrum, noe som vil gi grunnlag for fortetting ved trafikknutepunkt og øke framkommeligheten i transportsystemet i Moss.

Planene for veiutbygging

  • E18 mellom Melleby og Momarken:

Den pågående utbyggingen av E18 mellom Melleby og Momarken vil bli fullført i 2014, med utbygging av møtefri E18 fra riksgrensen til E6 på Vinterbro.

Det vil bety en tofelts vei med midtrabatt og forbikjøringsfelt frem til Momarken.

I første fireårsperiode skal regjeringen bruke statlige midler på utbygging av firefelts veg på den 6,2 kilometer lange strekningen Knapstad – Redtvedt i Akershus.

I tillegg blir det utbygging av tofeltsvei med midtrabatt og forbikjøringsfelt på den 6,2 kilometer lange strekningen Riksgrensen–Ørje i Marker kommune.

Gjennom Ørje sentrum bygges vegen med bred midtrabatt og nedsatt fartsgrense. De to prosjektene er anslått å koste i alt 1,8 milliarder kroner, som forutsettes finansiert ved nær 1,2 milliarder kroner i statlige midler og 680 millioner kroner i bompenger.

  • Bompenger:

Østfold fylkeskommune og berørte kommuner har sluttet seg til et opplegg med delvis bompengefinansiering, som også omfatter de to prosjektene over.

Bompengesaken kan bli lagt frem for Stortinget våren 2013.

I siste seksårsperiode prioriteres anleggsstart på utbygging av E18 til firefelts veg fra Retvedt til Vinterbro i Akershus. Det er lagt til grunn delvis bompengefinansiering av utbyggingen.