Hopp til innhold

Vil ha festningsbane i Halden

Næringsdrivende i Halden ønsker kabelbane til Fredriksten festning fra byens sentrum.

Gondolbane Halden-Fredriksten

VIL ØKE TURISMEN. En gondolheis til og fra Fredriksten festning vil kunne bidra til økt turisme, mener næringsdrivende i Halden.

Foto: Rainer Prang / NRK

Magne Rekstad, som driver kurs- og overnattingsstedet Kaserna på Fredriksten festning og flere restauranter i festningen og i Halden sentrum, har latt seg inspirere av planene til Christian Ringnes i Oslo.

Ringnes ønsker en gondolbanestasjon, som skal frakte folk fra Bjørvika i Oslo til skulpturparken han restaurerer i Ekebergåsen.

- Et gondolprosjekt i Halden kan bli et kjempespennende prosjekt for byen vår, og vil øke turismen hit , sier Magne Rekstad til NRK.no.

Les også:

Magne Rekstad

- MYNDIGHETENE ER DEN STØRSTE UTFORDRINGEN. Magne Rekstad er ikke alene i Halden om sine gondol-tanker, og han mener den økonomiske biten av prosjektet ikke behøver å være uoverstigelig.

Foto: Privat

- Gode krefter vil byen vel

Magne Rekstad mener den økonomiske biten av prosjektet ikke behøver å være uoverstigelig.

- Teknologien har endret seg med årene, og hvis vi snakker om en bane i form av en stolheis, etter prinsippet i alpinbakker der skiheisene er enkelt konstruert, så behøver ikke dette være veldig kostbart, sier Rekstad.

Han har drøftet planene med andre næringsdrivende i Halden, og interessen har vært upåklagelig.

- Her er det mange gode krefter, som vil byen vel. Felles for oss er at vi ønsker at Fredriksten festning posisjonerer seg ytterligere som en nasjonal og internasjonal turist- og kulturarena.

Dette vil skape arbeidsplasser i Halden, og gi positive ringvirkninger, sier Magne Rekstad til NRK.no.

Fredriksten festning

BESØKENDE HELE ÅRET. Da Forsvaret trakk seg ut av festningen flyttet sivilistene inn. Fredriksten festning har aktiviteter, som trekker folk gjennom det meste av året. Bildet er fra et julemarked, der 4 - 5 000 mennesker besøker festningen i månedsskiftet november/desember hvert år.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Myndighetene den største utfordringen

Etter at Forsvaret trakk ut den militære delen av sin virksomhet i blant annet festningsanlegg som Gamlebyen i Fredrikstad, Fredriksten festning i Halden, har sivile aktiviteter sluppet til i anleggene.

For Haldens del har dette ført til at sivile leier seg inn i lokaler på Fredriksten festning, som tidligere var forbeholdt Forsvaret, og blant annet er restaurant Curtisen i Indre festning viden kjent for sin mat.

Kunstneren Elise Jahrem har i flere år hatt tilhold på det som kan beskrives som "Norges flotteste atelier", i det gamle kruttlaboratoriet på Huth på festningen.

Magne Rekstad selv driver Kaserna kurs- og konferansested, som i tidligere har huset Forsvarets gymnas og vært kurs- og overnattingssted for Forsvarets Høyskole, som for noen år tilbake ble flyttet til Akershus.

Den virkelig store utfordringen, mener Rekstad, ligger i å få aksept for at en slik by- og festningsbane skal få lov til å endestasjon på festningen.

Forsvarsbygg driver oppussing av Kaserna i disse dager, og bygget skal oppgraderes til hotellstandard, og han er kjent med strenge vernekrav.

- Jeg er godt kjent med at kravene til endringer av byggverk, fasader og annet er strenge fra vernemyndighetene. Men tilpasninger og fleksibilitet fører ofte til gode løsninger, sier Magne Rekstad.

Gondolbane i Halden
Foto: Rainer Prang / NRK
Landingspunkt for gondolbane på Fredriksten

VIL HA TÅRN VED JERNBANEN. Det gule krysset i bildet øverst markerer hvor initiativtakerne mener et tårn kan bygges i byen. Landingspunktet for gondolbanen ved Fredriksten bør være ved Kaserna (gult kryss midt i overkant av nedre bilde), mener initiativtakerne.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fra sentrum til Kaserna

Det er en tårnløsning ved Halden jernbanestasjon Rekstad ser for seg. Derfra skal banen gå inn på siden av Fredriksten festning der Kaserna i dag har tilhold.

- Det er lite sannsynlig at man kan lande en slik bane rett inn i de historiske festningsverkene. I skogen på høyre side av festningen, fra byen sett, er det plass og muligheter. Kanskje vil Riksantikvaren kunne akseptere en baneløsning dit, sier han.

Han mener en gondolbane, foruten å være en attraksjon i seg selv, også vil være en god kommunikasjonsløsning for transport til og fra festningen.

- I perioder og ved spesielle arrangementer er parkeringsplassene fulle langt unna Fredriksten festnings områder. Med en gondolbane kan man frakte folk til og fra sentrum.

Under hele vår- og sommersesongen vil jeg uten videre tro, at folk vil bruke denne muligheten til å få en god oversikt over vakre Halden, Iddefjorden og festningen via gondolbanen, sier Magne Rekstad.