Hopp til innhold

– Fornuftig å kutte kinoreklame

Fredrikstad kommune vedtok i dag å kutte ut reklamen foran barnefilmer på en av landets største kinoer.

Karsten og Petra

Fredrikstad kino kutter reklamen før barnefilmer som «Karsten og Petra».

Foto: Pressebilde

Jørgen Søderberg Jansen

Kinosjef ved Fredrikstad kino, Jørgen Søderberg Jansen, støtter vedtaket om å kutte barnereklame.

Foto: Shemsi Bunjaku/NRK

– Det er et fornuftig vedtak. På TV er det regler mot barnereklame, men ikke på kino. Det er på tide at man gjør noe med den forskjellen. Vi kan ikke vedta noen nasjonale lover for kinoreklame, men vi kan bestemme hva vi gjør på vår egen kino, sier kinosjef i Fredrikstad, Jørgen Søderberg-Jansen til NRK.no.

Et samlet kulturutvalg i Fredrikstad vedtok i dag at det skal være helt slutt på reklame foran barnefilmer fra neste år.

Men allerede i år vil man kutte ned reklamen for de aller minste, sier Søderberg-Jansen.

– Dette skal gjøres i to skritt. Først kutter vi reklamen på de mest utpregede barnefilmene for barn i førskolealder, som for eksempel «Karsten og Petra», så kutter vi på all barnefilm fra neste år.

– Et tap man har valgt å ta

Kinosjefen legger til at kommunen trolig vil tape 3-400.000 kroner i året på å kutte ut reklamen foran barnefilmene.

– Men samtidig kan dette føre til at noen synes det er greit å slippe reklame og at flere dermed går på kino. Det er uansett ikke en kjempestor andel av omsetningen.

Kan reklamen komme tilbake hvis det skulle bli en økonomisk fiasko?

– Det er kulturutvalget som har vedtatt dette, så man kan jo ombestemme seg senere. Men man har sagt at pengene ikke er det viktigste, så hvis man skal snu må man nesten gjøre det prinsipielt. Det tapet man får vet man om på forhånd og det har man valgt å ta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fredrikstad kino

Fredrikstad kino er en av landets største og har blitt kåret til Norges beste elleve ganger.

Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

Les også:

– Betaler for å se film, ikke reklame

Fredrikstad kino blir dermed landets første kino med totalforbud mot reklame før barnefilmer.

Grunnen til at politikerne har valgt å gå til det skritt å forby reklame foran barnefilmer er påtrykk fra publikum.

– Jeg synes det er en uting med reklame før barnefilmer. Hvis ikke barn ned til sju år skal kunne gå på kino uten å bli bombardert av cola-reklame og dårlige isbjørner, da har vi en alvorlig utfordring etter min mening, sier leder av kulturutvalget, Camilla Eidsvold (SV).

Hun er kritisk til at det er så mye reklame direkte rettet mot barn, og håper at resten av landet vil følge etter. Spesielt er dette vanskelig for foreldrene.

– Det er ikke lett for foreldre å forholde seg til det massive presset fra reklame. De betaler for å se en film, ikke reklame.