Hopp til innhold

Bekymret for sjøfolkenes belastning

– Det er uakseptabelt at antallet skipsulykker øker. Det sier avdelingsleder for sjøsikkerhet i Sjøoffisersforbundet, Morten Kveim.

Lenser rundt Godafoss

For to år siden grunnstøtte Godafoss midt i Norges eneste marine nasjonalpark. Dårlig kommunikasjon på broa var en av årsakene.

Foto: Kustbevakningen Sverige

Tallet på skipsulykker langs norskekysten øker og menneskelig svikt har mye av skylden.

Kveim mener mye av grunnen er at det ligger for mye ansvar på de ansatte om bord.

– Vi er bekymret for at totalbelastningen er for stor på mange av sjøfolkene. Det kan medføre tretthet som igjen er en faktor i ulykkene vi ser, sier han til NRK.no.

LES OGSÅ:

– Må ta i bruk alle midler

Ikke på femten år har det vært like mange i skipsulykker i Norge som i dag. Det viser tall fra Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

I forfjor var det 300 skipsulykker her i landet, tallene for 2012 er ikke klare før tidligst neste uke, men oktober i fjor var det registrert 217 ulykker.

– Det er uakseptabelt at det øker. Det må tas tak i og vi må bruke alle midler som finnes for å få tallene ned. Det er flere måter å gjøre det på. En må se på om kompetansen må økes, om bemanning må økes eller om systemene kan bedres slik at de om bord får tid til å gjøre det de skal gjøre.

Vakthold, vedlikeholdsarbeid og for mye papirarbeid ombord på fartøyene oppgis som årsaker til at sjøfolk blir slitne og trøtte når de er på vakt.

LES OGSÅ:

– Mye som kan forebygges

– I noen deler av sjøfarten vi bekymret for art det er for lav bemanning og at det kan gå ut over sikkerheten.

Havnesjef i Borg havn, Tore Lundestad, mener det er mye som kan forebygge ulykker i fremtiden.

– Større skip må bruke los. Det er viktig for sikkerheten. I tillegg har du farledsbevis. De kravene som stilles da må være høye. Det kommer også sakte men sikkert bedre utrustning på skipene. I sum er det tre ting som kal få ned ulykkene.