Hopp til innhold

Vil ha bro over Oslofjorden

Ordfører i Moss, Tage Pettersen, ønsker at en eventuell bro over Oslofjorden skal ligge i Moss.

En bro over Oslofjorden bør komme i Mosse-regionen. Det sier ordføreren i Moss. Han er dermed helt på linje med partikollega og stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre. Begge mener det ikke må bygges bro ved Oslofjord-tunnelen, et prosjekt samferdelsministeren ønsker å få utredet.

Vil ha Oslofjordbro ved Moss

Samferdsleminister Marit Arnstad opna nyevegen på E39

Samferdsleminister Marit Arnstad vurderer en ny bro over Oslofjorden.

Foto: Alf Vidar Snæland

Oslofjordtunnelen skal utvides, men det er ikke sikkert løsningen er et nytt undersjøisk tunnelløp. Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vurderer å bygge bro.

– Bygging av ny tunnel bør ikke velges bare fordi det kan realiseres raskest og ha lavest investeringskostnad, sier Arnstad til Aftenposten.

Hun har bedt veidirektør Terje Moe Gustavsen utarbeide et konkret grunnlag for å kunne vurdere om bro er et alternativ til ny tunnel på oslofjordforbindelsen på riksvei 23, framgår det av et skriftlig svar Arnstad har gitt stortingsrepresentant Borghild Tenden (V).

Svaret fra Gustavsen vil Arnstad ha allerede innen utgangen av januar.

– Vent på konseptvalgutredning

Ordfører i Moss, Tage Pettersen, ønsker forslaget om en bro velkommen. Men han er skeptisk til at Arnstad ønsker svar fra Gustavsen allerede innen utgangen av denne måneden.

– Jeg er positivt overrasket over at hun faktisk vil vurdere noe annet enn et nytt tunnelløp, så det er bra. Men jeg er negativt overrasket over at hun plutselig har fått hastverk med å få svar på en utredning knyttet til det, siden hun allerede har en konseptvalgutredning under arbeid.

Konseptvalgutredningen blir gjort i regi av Statens vegvesen, som utreder nettopp en ny kryssing av Oslofjorden.

– Jeg mener at statsråden bør vente på den før hun sier ja eller nei til noe som helst, sier Pettersen.

– Naturlig at den ligger i Moss

Ordføreren er også negativ til at broen eventuelt skal ligge mellom Drøbak og Hurum. Det er naturlig at den ligger lenger ut i Oslofjorden, mener han. Nærmere bestemt mellom Moss og Horten.

– Hvis vi skal få hovedtransportårene fra vest- og sørlandet, som skal over til Østfold over på E18 eller E6, så vil det være en omvei dersom kryssingen kommer lenger nord. Derfor vil det ideelle være at den ligger et stykke ut i fjorden, både i et nærings- og utviklingsperspektiv.

Han er dermed helt på linje med partikollega og stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Høyre.

Christoffer Solheim

Christoffer Solheim er positiv til en bro over Oslofjorden.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

I gjennomsnitt har Oslofjordtunnelen vært stengt hver tredje dag. Ofte på grunn av ulykker. Også på fergene mellom Moss og Horten skjer det forsinkelser. Derfor ønskes en bro velkommen også av pendlerne.

– Når man har ferger, så er det alltid en risiko med tekniske problemer. Med en broforbindelse slipper man de problemene, sier

Frem til en ny bro eventuelt er på plass, vil det være fergeforbindelse mellom Østfold og Vestfold, men Tage Pettersen jobber hardt for en fjordbro i Mosse-regionen.

– Den konsesjonen som blir gitt fra 2014 får vel et stykke inn på 2020-tallet. Vi bør ha noen vedtak på plass på begynnelsen av 2020-tallet, mener han.

For at Norge skal overholde EUs tunnelsikkerhetsforskrift, må nytt tunnelløp eller bro være på plass innen 2019.