Hopp til innhold

– Sats heller på Moss-Horten

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou fra Østfold Høyre, mener bro som alternativ til Oslofjordtunellen er uaktuelt.

Ingjerd Schou (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen
Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Samferdselsminister Marit Arnstad vil se på bro som alternativ til tunellen. Det kommer frem i et skriftlig svar som Arnstad har gitt partiet Venstre i Stortinget.

Ingjerd Schou vil derimot prioritere forbindelsen mellom Moss-Horten istedet fremfor Drøbak-Hurum.

– Jeg forventer at statsråden holder ord og utreder en fergefri forbindelse mellom Moss og Horten. Statsråden har tidligere sagt at hun skal utrede både bro og undersjøisk tunnel, sier Schou.

– Det pågår et arbeid for ny forbindelse, sier Iren Johansen som støtter Arnstads utspill.

Demper presset på hovedstadsområdet

– Jeg er ikke uenig i det Ingjerd sier, men i Moss behandles en konsekvensutvalgsutredning og der ser en på fergetrafikkens betydning, sier hun.

– Fordelen med en fergefri forbindelse mellom Moss og Horten er at man kan ta de midlene som ligger i en fergebillett i dag kan man legge som en investering i en fergefri forbindelse. Legger man en fergefriforbindelse lenger sør, så vil det dempe presset på hovedstadsområdet, sier Schou.

Til Aftenposten sier Marit Arnstad at en bygging av ny tunnel mellom Drøbak-Hurum ikke bare bør velges fordi denne løsningen kan realiseres raskest og ha lavest investeringskostnad.

Hun nå har bedt veidirektør Terje Moe Gustavsen utarbeide et konkret grunnlag for å kunne vurdere om bru er et alternativ til ny tunnel på oslofjordforbindelsen på riksvei 23, framgår det av et skriftlig svar Arnstad har gitt stortingsrepresentant
Borghild Tenden (V).

Må være på plass innen 2019

Svaret fra Gustavsen vil Arnstad ha allerede innen utgangen av januar.

Vegdirektoratet var i utgangspunktet imot bygging av Oslofjordtunnelen, men har argumentert for at bygging av et nytt tunnelløp er den rette løsningen for at trafikkveksten ikke skal gå på bekostning av sikkerheten.

Både pris og tid er viktig i den vurderingen.

For at Norge skal overholde EUs tunnelsikkerhetsforskrift, må nytt tunnelløp eller bru være på plass innen 2019.