Hopp til innhold

Tar opp kampen mot grensehandel

Næringslivet i Fredrikstad håper mer liv og røre i bysentrum kan være med på å tette handelslekkasjen til Strømstad.

Næringslivet i Fredriktad håper mer liv og røre i bysentrum kan være med på å tette handelslekkasjen til Strømstad. TV-reportasje.

Går til kamp mot grensehandel

Handelsstanden i Fredrikstad ruster seg til kamp etter en jul med rekordhøy grense- og netthandel. Målet er å få folk til å handle mer lokalt.

Fem næringsforeninger i byen har nå slått seg sammen til én forening for å stå enda sterkere i kapen om kundene.

– Vi vil få til enda mer kulturaktiviteter, få med resturantene og annet. Satse mer på byutvikling i form av å bruke åpne plasser, sier Kjell Arne Græsdal, daglig leder i Fredrikstad næringsforening.

(Teksten fortsetter under bildet)

Nyåpning av Nordby

Nordby Shoppingcenter i Sverige rundet fire milliarder i omsetning på slutten av 2012. Senterlederen sendte en takk til Norge. Her fra nyåpningen.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Får en sterkere lokalforening

Tidligere i dag skrev NRK.no om regiondirektør i NHO, Espen E. Evensen, som mener østfoldningene må være mer ambisiøse i kampen om kundene.

Han syns sammenslåingen av næringsforeningene er et positivt tiltak.

– Nå får vi en sterkere og mer slagkraftig lokal handelsforening, det tror jeg er viktig, sier han til NRK.

– Vi vet også at andre ser med nysgjerrighet på det som skjer i Fredrikstad nå, fortsetter han.

(Teksten fortsetter under bildet)

Espen E. Evensen, regiondirektør i NHO

Espen E. Evensen, regiondirektør i NHO, sier sammenslåingen er positiv.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

– Bedre å se og oppleve ting

Østfoldhallene er blant kjøpesentrene som har hatt vekst i 2012. Likevel må de skjerpe seg i kampen om kundene i året som kommer, bekrefter senterleder Anne Vik.

Anne Vik, senterleder i Østfoldhallene

Anne Vik, senterleder i Østfoldhallene, sier de skal satse på familiene fremover.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

– Vi skal være gode for det som er kjernemålgruppen vår: familien. Da må vi kommunisere godt med dem og lage aktiviteter som appellerer til den målgruppen, forteller hun.

Den nye "næringsgeneralen" i Fredrikstad kommer definitivt til å handle lokalt. For han er det uaktuelt å bruke lange dager på grensehandel.

– Jeg er av typen som syns det er bortkastet å bruke langt tid på å handle. Da er det bedre å se og oppleve ting, smiler han.