Hopp til innhold

Nesten ingen deltok i aksjon

Det var få, og i det hele tatt noen, som deltok i kjør sakte-aksjon i Vestfold mandag.

Erik Karstensen

Erik Karstensen så ingen som sluttet opp om aksjonen i Vestfold, men fikk tilbakemeldinger fra andre fylker som meldte om god deltagelse.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Norsk Yrkessjåfør Allianse mener norske myndigheter ikke gjør nok for å stoppe sosial dumping i transportbransjen.

– Dette gjelder ikke bare i Norge men i hele Europa, sier Erik Karstensen, som er sekretær i Norsk Yrkessjåfør Allianse.

Mye bruk av utenlandske sjåfører

– Det drives en utstrakt virksomhet av ulovlig virksomhet med utenlandsk arbeidskraft innenlands, sier Karstensen.

Allianse ba alle sjåfører om å gjennomføre en kjør sakte-aksjon mandag for å vise sin motstand mot sosial dumping i bransjen.

Aksjonen gikk ut på at sjåførene skulle kjøre i maks 60 km/t på motorveien, eller parkere.

Oppslutningen ble svært mager, i hvert fall i Vestfold, der Karstensen var ute og inspiserte.

– Det er litt vondt å registrere, men vi får ta det på vår egen kappe at vi ikke har vært flinke nok til å informere om dette, sier Karstensen.

Tilbakemeldinger fra andre fylker viser at vi har hatt stor oppslutning, men altså ikke i Vestfold, sier han.

Han mener en av årsakene kan være at det er veldig mange utenlandske sjåfører som kjører gjennom fylket.

Lastebileierne deltok ikke, men støttet aksjonen

Norges Lastebileier forbund, NLF, er ikke en del av aksjonen, men støtter den.

Lastebileierforbundet har stor forståelse for en slik markering, så fremt dette ikke på noen måte går på bekostning av trafikksikkerheten, og at markeringen skjer i forståelse med arbeidsgiver/oppdragsgiver.

Flere lastebileiere NRK har snakket med sier det virket som aksjonen var dårlig planlagt.

– Med dagens kjøre og hviletidsbestemmelser kan vi ikke klare å følge opp dette, sier Jan Strange som er tidligere leder av NLF i Vestfold.

Olav Askjer, leder NLF i Vestfold, sier han ikke ble kjent med aksjonen før gjennom en SMS mandag formiddag. Saken er bra, men dette var for dårlig planlagt, sier Asjer

Karstensen sier at saken drøftes blant sjåfører og bileiere på sosiale nettsteder som for eksempel Facebook, men dessverre har den praktiske deltagelsen uteblitt.

– Vi gir oss ikke med dette, sier Karstensen. Jeg vet at både sjåfører og bileiere er opptatt avproblemet. Da må de også engasjere seg, sier han.