Hopp til innhold

Bellona anmelder bedrift og rederi etter eksplosjon

Bellona anmelder både bedriften som skulle frakte farlig avfall fra Oleon og rederiet som eier skipet Mar Cristina etter eksplosjonen i Sandefjord tirsdag.

Eksplosjon ved Oleon.

Bellona aksjonerte mot bedriften Oleon i midten av juni i år. Tirsdag ettermiddag ekspoloderte det i denne båten som lå ved havn ved bedriften.

Foto: Lasse Ljung / NyhetsFoto

Bellona-leder Frederic Hauge bekrefter overfor NRK.no at de vil gå til anmeldelse av flere aktører etter eksplosjonen som rammet Oleon i Sandefjord tirsdag ettermiddag.

Eksplosjonen skjedde i skipet Mar Cristina som lå til havn ved bedriften klokken 15.47, og politiet ba alle om å holde seg 1,5 kilometer unna området i frykt for at det kunne være farlige gasser i luften.

En 57 år gammel mann ble sendt til sykehus for sjekk og har fått lettere skader etter eksplosjonen

Disse båtene er steingamle, de er av dårlig kvalitet og har problemer med å få ut avfallet. Her har man de siste 14 dagene prøvd å koke ut gammelt avfall som har satt seg fast. Det har man da valgt å gjøre ved en kai hvor vi på det sterkeste har advart mot eksplosjonsfaren, tordner Hauge.

Skjedde ikke under lasting

Oleon skal ikke engang ha kommet i gang med fjerningen av farlig avfall før eksplosjonen skjedde i går ettermiddag.

Ifølge daglig leder i Oleon Scandinavia Jan Rørvik Johnsen er eksplosjonen trolig forårsaket av rester av oljeholdig vann i skipet som skulle hente avfallet.

Over 30.000 tonn oljeholdig vann har over lengre tid vært lagret ulovlig i Oleons tanker på Vesterøya i Sandefjord. Etter planen skulle lastingen av det farlige avfallet startet i går.

– Eier ikke kvalitetssikring
Frederic Hauge

– Det var dette vi advarte mot, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk

Bellona-lederen er ikke nådig i sin kritikk av selskapet DVS Norge, som hadde ansvar for å frakte det farlige avfallet.

Dette viser bare at oljeindustrien baserer seg fullstendig på selskaper som ikke har noen kvalitetssikring, som ikke har kompetanse og dette har vi advart om flere ganger.

Hauge sier han håper politiet nå også vil foreta grundige undersøkelser når dte gjelder økonomien i selskapet. Han utdyper det på denne måten.

– Dette er mennesker som driver med snusk og kriminalitet, og jeg synes det er greit at man da ser på hele aspektet, sier Hauge.

Artikkelen fortsetter under videoklippet.

Video Bellona-aksjon

Se video: Her aksjonerer Bellona mot Oleon i midten av juni.

Beklager sterkt

Direktør ved Oleon, Jan Rørvik Johnsen sier han er svært lei for det som har skjedd.

– Jeg er fryktelig lei for det som har skjedd. Det var en meget alvorlig hendelse og den kunne ført til at liv gikk tapt. Jeg har full forståelse for naboenes reaksjoner. Hadde jeg vært nabo ville jeg nok reagert akkurat som dem, sier han til NRK.no.

Kan du garantere overfor naboene at det ikke kommer nye eksplosjoner?

– Etter at vi ble klar over at dette var et farlig avfall har vi overvåket tankene våre kontinuerlig. Vi fortsetter med den overvåkingen fremover. Jeg understreker at eksplosjonen skjedde ombord i båten, og at ikke noe avfall var lastet over til oss. Det er rederiet som er ansvarlig for båten og det som skjer der.

Naboer er lei

Kjell Patrick Nornberg og Lasse Bakerød er nærmeste naboer til bedriften Oleon. De sier det ikke er første gang at det er ulykker ved bedriften.

Nå begynner vi å bli ganske lei, for det er ikke første gang dette har skjedd. For noen år siden var det en tank som ekspoloderte. Den gang sinlet det i glassene her. Vi har bodd her i ni år, men nå begynner vi å bekymre oss over at vi flyttet hit, sier de til NRK.no.

De er begge svært oppgitt over det som har skjedd.

– Vi synes bedriften har gjort mye feil, så vi håper dette var siste gang.

Politiets teknikkere og Arbeidstilsynet starter sitt arbeid i tankene ombord på skipet så snart de er godt nok utluftet.

NRK.no følger denne saken.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark