Hopp til innhold

– Ikke reparert i en fei

Det er ikke gjort på 1-2-3 å reparere en kjøreledning for tog. Utstyret kan være langt unna.

Reparasjon Vestfoldbanen

Det tok 18 timer før strekningen på Vestfoldbanen var ferdig reparert.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Langt unna betyr ikke nødvendigvis mange timer unna, men et stykke, forteller banesjef for Drammen- og Vestfoldbanen Bjørn Ståle Varnes.

Han sier det kan være flere årsaker til at en kjøreledning blir revet ned.

– Det kan være en slitt strømavtager på toget, altså den innretningen som står oppå taket av toget og som er i berøring med ledningene. Men, det kan for eksempel også være at kjøreledningene kan ha kommet litt ut av posisjon slik at strømavtageren river med seg ledningen. Det kan også være en kombinasjon av disse og andre forhold, forklarer Varnes.

Har ikke utstyr tilgjengelig

Søndag kveld, ved 19-tiden,rev toget ned 600 meter kjøreledning ved Lauve stasjon i Tjølling omtrent midt mellom Larvik og Sandefjord. Det ble full stans på Vestfoldbanen på stedet. Skaden var ikke ferdig reparert før mandag formiddag ved 13-tiden.

I løpet av 18 timer gikk det altså ikke an å kjøre tog mellom Larvik og Sandefjord, og NSB fikk utfordringer med å fakte de reisende med alternative transportmidler.

– Hvorfor må det gå så lang tid, spør vi banesjefen.

– Vi har ikke slikt utstyr tilgjengelig langs Vestfoldbanen i dag, sier Varnes. Vi måtte hente en LM-vogn fra Asker som kunne sikre toget som hadde stoppet og slepe det videre. Toget hadde mistet strømavtageren og uten strøm virker ikke noe, ikke en gang bremsene, forklarer Varnes. Før toget kan slepes, må bl.a. bremsene pumpes opp.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Strømavtager

Strømavtageren kan være slitt, eller den kan rive med seg kjøreledningene.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Revet ned 15 ganger i 2010

– Selve reparasjonsvognen måtte vi hente på Nordagutu og kjøre til skadestedet. De kunne ikke begynne å reparere før utpå morgenen, sier Varnes. Han forklarer at toget passerer på stedet i rundt 130 km/t. Når strømavtageren hekter i ledningen er det en del meter som rives ned. Vi måtte få en opprydding og en oversikt. Denne gang var det omkring 600 meter som måtte repareres og det tar tid, forklarer banesjef Bjørn Ståle Varnes.

– Men hvorfor i all verden er det ikke en slik reparasjonsvogn, LM-vogn, i Vestfold?

– Det kommer snart en som skal stasjoneres i Larvik. Den er bestilt, sier Varnes. Larvik er en av basene for vedlikeholdsarbeiderne og har en annen type vogn, men ikke en slik som brukes til dette arbeidet, sier han.

I banesjefens område, som er Drammens- og Vestfoldbanen, ble kjøreledningen revet ned 15 ganger i 2010. Noen av dem ordnet naturen selv ved at trær falt over ledningen.