Hopp til innhold

Kunne vært bedre

Ungdom kan mye om sex, men utfordringen er å bruke det, mener forfatter og stipendiat.

Ungdom
Foto: Patrice LAPOIRIE / PHOTOPQR/NICE MATIN

Bedre seksualundervisning i skolen var tema for en landskonferanse som Vestfold fylkeskommune arrangerte denne uka sammen med Helsedirektoratet samt organisasjonene Sex og samfunn og Sex og politikk.

– Vi vet at holdninger som respekt og likeverd kan påvirkes gjennom kunnskap. Slik er det også med holdninger til seksualitet. Vi trenger kunnskap og arenaer for å diskutere og bli klokere, sier fylkesordfører Per-Eivind Johansen om bakgrunnen for konferansen.

– Variabel undervisning

En av deltakerne var Stine Helena Bang Svendsen, stipendiat ved NTNU og medforfatter av boka "Seksualitet i skolen". Hun mener at seksualundervisninga i norsk skole er svært variabel.

– Det er mye bra, men det varierer svært mye. Vi vet at ungdommer og lærere ofte har mye kunnskap om seksualitet, men utfordringen for ungdommen er hvordan denne kunnskapen kan settes ut i praksis. Hvordan ta opp spørsmålet om prevensjon i et situasjon der man skal ha sex?

Foreslår å øve

Bang Svendsen foreslår at man i undervisninga tenker seg konkrete situasjoner der kunnskapen kan brukes, og ser for seg hvilke utfordringer man møter i slike situasjoner.

– Det er flere metoder som kan brukes, for eksempel rollespill der man "øver" på hvordan man skal forholde seg i situasjonene.

Bang Svendsen peker også på at temaer som seksuell orientering bør vektlegges mer.

– Hjelp til å mestre sin seksualitet, hjelp til å sette grenser og til å respektere andres grenser - det krever kunnskap om seksualitet som flere lærere burde ha.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Øvelse i å tre på kondom

Elever ved Tjodalyng ungdomsskole har blant annet øvd på hvordan man trer på et kondom.

Foto: Per Foss / NRK

Fornøyd med læreren

Ved Tjodalyng ungdomsskole i Larvik er elevene fornøyde med den seksualundervisninga de får av lærer Kirsten Anette Korsdal. Både Embla Sveinsdottir og Ole Eftang Rø sier at de har fått mye kunnskap på en ålreit måte.

– Vi har sett film, hatt debatter i klassen, muntlig fremføring og ei skriftlig prøve.

Vil ha bedre filmer

– Seksualundervisninga har forandret seg mye. Faglitteraturen er endret og det har blitt mer åpenhet og informasjon rundt temaene nå. Men jeg savner flere - og bedre - filmer. For eksempel filmer om forelskelse, homofili og svangerskap.

Det sier lærer Kirsten Anette Korsdal. Hun forteller at Tjodalyng-elevene har gjennomgått temaene pubertet, sex og samliv, svangerskap, hormon- og nervesystemet, prevensjon og seksuelt overførbare infeksjoner. Homofili og Hiv/AIDS står også på pensum.