Hopp til innhold

Vil fjerne fartsdemperne

Mange fartshinder virker mot sin hensikt, hevder yrkessjåfører. Nå vil de få dem fjernet.

Buss i forhøyet felt

Roy Standal fra Nobina, Ole Einar Adamsrød fras transportarbeiderne og Ivar Unhjem fra Unibuss ønsker fartsdumpene bort. Dette forhøyede fotgjengerfeltet er det neppe gehør for å fjerne.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Erik Holmelin (H), som er leder for hovedutvalget for samferdsel og næring i Vestfold fylkeskommune er også leder for samferdselsutvalget i Østlandssamarbeidet.

Tar opp saken med andre fylker

Holmelin nå vil ta saken opp i Østlandssamarbeidet.

- Vi bør drøfte regelverket og hvordan dette praktiseres, sier Holmelin,

Østlandssamarbeidet er et fylkeskommunalt samarbeid mellom Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold og Telemark som til sammen har over 2 millioner innbyggere.

Busselskapene har egen oversikt over skader

Busselskapene har laget en oversikt over skader. Det viser blant annet skader som er påført personer inne i bussen som følge av passering av fartshinder. Det er en oversikt over ryggskader, hodeskader, utslåtte tenner og en del annet.

Vegvesenets skaderegister fanger ikke opp slike skader, sier Holmelin.

- Denne oversikten har neppe samferdselsdepartementet og da får de feil signaler, sier han. Han ønsker nå å ta saken opp med de sju andre fylkene for å komme i dialog med veimyndighetene om endringer.

- Vi eier veiene, men vi eier dessverre ikke regelverket, sier Holmelin. Han mener det er viktig at de som bruker veiene blir hørt og at skadene reduseres.

Sjåførene positive til møtet med politikerne

Driftssjef Roy A. Standal i busselskapet Nobina, som har flere bussruter i Vestfold, er svært positiv til møtet han og andre fra transportnæringen hadde med Holmelin og fylkesordfører Per Eivind Johansen (H) tirsdag.

- Vi ser mange problemstillinger knyttet til fartsdempere, både skader på personer og materiell. Vi ble hørt av politikerne, sier Standal.

De fleste busselskaper er selvassurandører. Det betyr at skader knyttet til kostnader er en del av hverdagen vår. Men nå har omfanget av fartsdempere økt betydelig, sier Standal.

Han er enig i at enhver sjåfør har et selvstendig ansvar for å forhindre skader på passasjerer og materiell. Når hindrene er så høye som mange er og sjåførene passerer flere hundre i løpet av en dag, da kan det forekomme at de kjører over i litt for høy fart slik at det oppstår skader.

Litt for høy fart er vesentlig saktere enn fartsgrensen på stedet, sier Standal.