Med heftige effekter og mye penger satser produsentene bak storsatsingen Julenatt i Blåfjell på å overta tronen etter 33 år gamle Reisen til julestjernen.
- Vår film skal bli den nye julefilmen. Vi satser på å skyve ut Reisen til julestjerne nå, sier produsent Jørgen Storm Rosenberg til NTB.
De aller første klippene fra julefilmen ble vist for landets kinosjefer under Den norske filmfestivalen i Haugesund mandag.
Historien er basert på den samme som TV-serien og teaterstykket Jul i Blåfjell, men er tilpasset filmformatet.
14 år gamle Ane Viola Semb fra Horten spiller hovedrollen som prinsesse Fjellrose. Blant de voksne skuespillerne finner vi blant andre Knerten-aktuelle Jan Gunnar Røise og Finn Schau.
Mest sett
Målet for produsentene og distributør Sandrew Metronome er at familiefilmen skal passe alle barn fra fire år og oppover, og bli den mest sette norske spillefilmen i 2009. Det totale markedsbudsjettet er på 15 millioner kroner. NRK er medeier og investor i prosjektet, men har ikke deltatt i produksjonen.
- Vi regner Max Manus for å tilhøre fjoråret. I år er det «Julenatt i Blåfjell» som skal bli den mest sette filmen i Norge, sier Rosenberg ubeskjedent.
Filmen er fremdeles på klippebordet, og mye arbeid gjenstår, blant annet med å sette inn alle spesialeffektene, før de norske kinosjefene får se den ferdige filmen i oktober. Filmen skal ha premiere over hele landet 13. november, og produsentene satser knallhardt på å promotere filmen.
Les også:
Satser på sidesalg
En mengde produkter skal lanseres samtidig med filmen.
- Vi har blant annet redesignet den opprinnelige Blåfjell-lua. Det kommer også bøker, matbokser, drikkeflasker og klistremerker, sier medprodusent Lasse Greve Alsos.
Skrekkfilmregissør Roar Uthaug fra Fritt Vilt-filmene deler regioppgaven med Katarina Launing.
- Mens Katarina er en fantastisk instruktør og flink med barn, har Roar full kontroll over de andre tingene. Det er mye effekter og tekniske sider ved filmen som han er veldig god på, sier Rosenberg.