Det var fredag at en bilist oppdaget en stor kul på veggen i Holmestrandtunnelen, og varslet veitrafikksentralen.
Tunnelen ble stengt umiddelbart.
Les:
Riksvei 313, som er den gamle E18 forbi Holmestrand, går gjennom tunnelen. Veien er også avlastningsvei for E18 når det er nødvendig å omdirigere trafikken.
- Det eneste vi mener å vite er at det er nedfall av noe slag, men vi vet ikke hva, sier overingeniør Odd Tandberg i Statens vegvesen i Vestfold.
Hvelvet må åpnes
Entreprenørselskapet Mesta, som har vedlikeholdskontrakten med veivesenet i området, har nå begynt undersøkelser. Men, på grunn av usikkerheten om hva som har løsnet bak hvelvet, må de gå forsiktig fram.
Mandag er det derfor gjort en del sikkerhets- og sårbarhetsanalyser, forklarer Tandberg.
Mesta har nå begynt å sikre bruene i taket som har elektriske kabler og lys. Videre må hvelvet i området der kulen har kommet også sikres før de kan skjære hull i hvelvet for å undersøke.
I tunneler er det mange steder mulig å inspisere bak hvelvene, men i Holmestrandtunnelen er det så trangt bak hvelvet at det ikke er mulig.
- Derfor må hvelvet åpnes, sier Tandberg.
Øker trafikken i sentrum
Før hvelvet er åpnet og det kommer fram hva som har løsnet bak, er det ikke mulig å si hvor omfattende skade det er og hvor lang tid det vil ta før den er utbedret.
Holmestrandtunnelen er 27 år gammel, og ble bygget etter andre krav enn dagens tunneler. Men den er regelmessig vedlikeholdt og utbedret.
Da Hanekleivtunnelen raste og det ble nødvendig å sikre de fleste tunnelene på E18 i nordre Vestfold, var riksvei 313 omkjøringsvei i over ett år. Holmestrandtunnelen ble bygget for å lede trafikken utenom Holmestrand sentrum. Nå er det igjen påkrevet å dirigere trafikken gjennom byen.
Trafikktettheten er ikke ubetydelig, men kan likevel oppleves som relativt stor når all trafikk på RV 312 må ledes gjennom Langgata i Holmestrand.