– Skal vi starte med den runde, som det står «god jul» på?
Joachim Brosholen plukker opp en pepperkake fra testbordet vårt på kjøpesenteret Farmandstredet i Tønsberg, og kikker bort på kompisen Lars Christian Bjørvik.
– God jul, sier Bjørvik bifallende, og tar opp pepperkaken.
– Den smakte klassisk butikkpepperkake, konkluderer Brosholen.
– Den smakte pepperkake, sier Bjørvik og smiler.
Etter å ha prøvd de to siste typene, er hans konklusjon klar:
– Alle smakte egentlig likt, ler han.
Brosholen syntes derimot den billigste typen desidert smakte mest hjemmelaget.
- Les også:
– Den verste ekstremt mye dyrere
Kompisene snakker om «Figurbakte pepperkaker» fra Sætre, som koster 119 kroner kiloen på Kiwi, «Sætres beste pepperkaker» til 122 kroner kiloen og «Pepperkaker» fra Bjørken til bare 18 kroner kiloen.
Vi lot de to guttene og Anne Englund og Katharina Fjellheim teste de billigste og dyreste pepperkakene fra en tilfeldig butikk.
Brosholen syntes de dyreste smakte verst.
– Og disse var ekstremt mye dyrere enn de billigste, som smakte best. Jeg pleier å bake pepperkakene min selv – det blir aller best, sier han og smiler.
Bjørvik syntes den billigste typen smakte det samme som den dyreste.
– Skulle jeg kjøpe pepperkaker ville jeg kjøpt den billigste typen, sier han.
Det ville også Anne Englund gjort, selv om både hun og Fjellheim syntes pepperkakene til 122 kroner kiloen smakte best.
– Jeg ville kjøpt disse, men heller ganske få av dem. Jeg synes smaken teller mye, sier hun.
– Jeg ville gått for de billigste fordi det går så mye pepperkaker i jula, sier Englund.
- Les også:
Taper på det billigste merket
Hva kundene vil ha synes på salgstallene til butikksjef Thor Fossaas ved Kiwi Foyn. Til nå i desember har han solgt over 700 bokser av de billigste pepperkakene. Fossaas har bare solgt 16 av de aller dyreste, som til å begynne med kostet hele 62 kroner boksen.
Ifølge Kristine Arvin, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi Norge, er det kjedene selv som bestemmer hvilke priser de skal ta for pepperkaker. Hun sier at Kiwi tar ti ganger mer for ett merke fordi kundene har ulike preferanser.
– Den billigste varianten er en såkalt pris-fighter. Siden vi er en lavpriskjede skal vi alltid ha et ekstra billig alternativ. Før jul har prisen på denne blitt presset ned og blitt kunstig lav. Dette produktet taper vi penger på å selge, forteller hun.