Hopp til innhold

Setter opp fartsgrensen, for så å sette den ned igjen

Onsdag åpnes det for 110 km/t på en ny strekning på E18. Men i rushtiden blir farten lavere.

Nye E18 er åpnet gjennom Vestfold

1. oktober åpnes E18 mellom Gulli og Langåker for 110 km/t. Men ikke uten unntak.

Foto: John-André Samuelsen

Fra 1. oktober klokka 12.00 åpner den nye strekningen på E18, mellom Gulli og Langåker, for 110 km/t.

Men den hastigheten får du ikke lov til å holde hele døgnet.

Mellom klokka 07.30 og 08.30 settes hastigheten ned til 80 km/t forbi Aulerød-krysset i Tønsberg.

Det samme gjelder sørover på ettermiddagen. Da settes hastigheten ned til 80 km/t i Natvall-krysset fra klokka 15.30 til 16.45.

– Det er fordi vi har registrert at det er litt køproblemer på E18, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Steinar Aspen, til NRK.no.

– Det er for å varsle bilistene om at det kan være kø som slår tilbake fra lokalveisystemet, og da er det fornuftig å sette ned hastigheten lite grann, fordi da kan det være saktegående trafikk på E18 akkurat ved avkjøringene, forklarer Aspen.

– Hvordan tror dere bilistene reagerer på dette?

Prosjektleder Steinar Aspen

Steinar Aspen sier 80 km/t i rushtiden er et prøveprosjekt.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

– Jeg håper at den viktigste beskjeden er at det blir 100 km/t, for det er det som er den generelle hastigheten på E18. Og så vil det i to av døgnets 24 timer være litt nedsatt hastighet på to punkter.

Les også:

Prøveprosjekt

Prosjektet E18 Gulli–Langåker ble offisielt åpnet for fire felt den 4. juli i år. Men det er først nå veien åpnes for hastigheter over 80 km/t.

Statens vegvesen påpeker at 80 km/t i rushtiden ikke vil bli stående som en fast fartsgrense.

– Vi kan gjerne kalle det et prøveprosjekt, for, spesielt ved Natvall-krysset i Sandefjord, er vi litt overrasket over at det er kø. Så vi kommer inn å se på løsninger om å justere litt på området, slik at trafikken skal flyte litt bedre, sier Aspen og legger til:

– Så det er en midlertidig periode, inntil vi regner med at vi også går opp til 110 km/t på de punktene.

Les også:

Snart vinter og snø

Det at vi nærmer oss vinter og andre kjøreforhold har ikke vært avgjørende for Statens vegvesen. Veien skal være god nok for disse hastighetene.

– Vi har valgt å følge det opplegget som har vært lansert på store deler av motorveinettet rundt omkring Oslo. E18 skal i utgangspunktet være «svart vei» som vi kaller det. Det skal ikke være veldig ofte det er glatte partier. Det skal være en vei med god friksjon og sikkert å kjøre på også om vinteren.

– Men det er ikke noe krav å kjøre 110 km/t. Man bør kjøre etter forholdene?

– Ja, du verden. Det burde jeg ha sagt og ikke du. Men da har du lært noe du kan bringe videre til andre, avslutter Aspen.

Bli med på kjøretur på nye E18 mellom Tønsberg og Sandefjord