Hopp til innhold

– Rektorer burde vært jurister

Rektorer og lærere må kunne jus for å oppfylle kravene i lovverket, mener rektor.

Rektor ved Store Bergan skole, Gunnar Strand

Rektor ved Store Bergan skole, Gunnar Strand, sier det stadig blir større krav til rektorer og læreres juridiske kompetanse.

Foto: Camilla Bolling Muir / NRK

– Vi er blitt et rettighetssamfunn der rektorer og lærere trenger minst ett års utdanning i juridisk kompetanse, sier rektor ved Store Bergan skole i Sandefjord, Gunnar Strand.

Å sikre alle barns rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring er en stor del av lærerjobben. Men å dokumentere at denne jobben gjøres riktig,slik opplæringsloven 9a krever, kan tidvis være en utfordring, sier rektoren.

Nødvendig med opplæring

Han har selv fått juridisk opplæring, og mener det er nødvendig for både rektorer og lærere.

– Lærere må vite hvordan de skal formulere seg. Ofte skriver de ut fra en pedagogs hjerte og ikke med tanke på at det de skriver i neste gang kan bli lest av en advokat som bruker formuleringene på en annen måte.

– Når skolen blir undersøkt ved tilsyn, er det ofte juridiske formuleringer vi blir målt på. Ikke tiltakene vi iverksetter.

Strand bruker mye tid på å utarbeide såkalte enkeltvedtak på elever. Dokumentasjon på at skole og foreldre sammen utarbeider tiltak for å bedre miljøet rundt barnet.

Mens bare to slike enkeltvedtak ble skrevet i hele sandefjordskolen for fem år siden, har Strand skrevet 24, bare fra Store Bergan skole, så langt i år.

– Jeg ser at enkeltvedtak er viktig for å sikre elevenes rettigheter. Jeg har egentlig ingen kritikk av systemet, men kommunene bør sikres større skolejuridisk kompetanse.

– Bli flinkere til å be om hjelp

Utdanningsdirektør i Vestfold Kari Evensen mener rektorer bør bli flinkere til å ringe Fylkesmannen dersom de trenger juridisk hjelp,

– Det er riktig at det kreves mye dokumentasjon, men det er ikke slik at alt skal dokumenteres. Når foreldre eller elever ber om det er det krav om enkeltvedtak, sier Evensen.

– Det viktigste er at lærerne følger med og griper inn slik at elevene har et trygt skolemiljø.

Evensen mener dokumenteringen ikke trenger å ta så lang tid.

– Mange skoler har ferdige skjemaer for enkeltvedtak som kanskje bare tar fem minutter å fylle ut. Dersom rektorer eller lærere ringer oss, veileder vi dem gjerne.

Utfordrende

Evensen er imidlertid klar på at det stilles store krav til rektorer og lærere.

– Opplæringsloven er svært omfattende. For at rektor skal kunne gi elevene et forsvarlig tilbud innenfor rammene av lovverket kreves det nok at rektor kan lovverket godt.

Evensen sier de er i dialog med Høgskolen i Vestfold om å få økt fokuset på jus i lærerutdanningen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark