Hopp til innhold

– Arbeidsstansen vil koste penger

Tunnelarbeidene er midlertidig stanset på det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen mellom Holmestrand og Nykirke.

Her smalt det

Arbeidet på Vestfoldbanen er stoppet. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Sprengning av tunnelen har stoppet opp i to uker fordi det er mindre fjell enn antatt mellom tunnelen og løsmassene.

– Det var overraskende at det var så mye løsmasse i dette området, sier prosjektleder Knut Edmund Knutsen i Jernbaneverket.

Holder seg til traseen

Knutsen sier at Jernbaneverket har hektiske dager hvor de diskuterer veien videre. De skal sammen med entreprenører og rådgivere finne hvordan de skal forsterke områdene med løsmassene. For selve traseen kommer de til å holde seg til.

– Om en ukes tid håper vi å få alle fakta på bordet, slik at vi kan få klarhet i når vi kan begynne igjen, sier han.

Han håper arbeidene kan starte opp igjen i slutten av måneden.

– Vil koste penger

Høsten 2015 skal dobbeltsporet fra Holm i Sande til Nykirke i Horten stå ferdig. Knut Edmund Knutsen tror ikke byggestansen nå vil føre til store forsinkelser, fordi det er lagt inn marginer i prosjektet. Hva byggestansen vil koste, har han ikke oversikt over.

– Det er for tidlig å si noe om. Vi må sette oss ned og se på konsekvensene for økonomien, men det er klart at det vil koste penger, sier han.

SE HVOR VESTFOLDBANEN GÅR PÅ KARTET:

  • Blått viser enkeltsporet bane som i all hovedsak følger traseen fra 1881.
  • Grønt viser dobbeltspor som er bygget ferdig.
  • Rødt viser dobbeltspor som er under bygging.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.