Hopp til innhold

Dette kostet opprydningen etter Full City

IUA Telemark brukte over 56 millioner kroner for å rydde opp etter Full City-forliset i 2009. Nå ber rederiets advokater om grundigere dokumentasjon.

Død fugl og Full City

Mellom 2000 og 2500 fugl døde etter Full City-forliset utenfor Langesund i juli 2009.

Foto: Yngve Tørrestad/Joakim Reigstad / NRK

Revisjonsselskapet KPMG, har på oppdrag fra advokatfirmaet Wikborg/Rein gjennomgått kostnadslisten til IUA Telemark, og mener at nesten fem millioner kroner av kravet er mangelfullt dokumentert.

Advokatfirmaet vil ikke kommentere denne saken overfor NRK.no, men i en e-post til Kystverket datert 6. mars ber de at denne dokumentasjonen blir oversendt. Leder for IUA Telemark, Morten Meen Gallefos, sier fristen har gått ut, og at all dokumentasjon nå er sendt.

– Vi er hver våre parter. De skal passe på sitt og vi skal passe på vårt. Det er dokumentasjon som gjelder og ingen muntlige avtaler, sier han.

Opprydningen etter Full City-ulykken har totalt kostet ca. 270 millioner kroner så langt.

Les alt om Full City-forliset

Artikkelen fortsetter under videoklippet.

Video FJERNER-OLJE-060410-DR2100_MXF_Innboks.MP4

Se video: Opprydning etter Full City-forliset.

Omfattende opprydning

En omfattende opprydding ble satt i gang like etter ulykken. Finn Flogstad ledet arbeidet, og han forteller at målet fra starten av var å få naturen tilbake slik den var før grunnstøtingen.

– Vi var enormt dedikerte på oppgaven. Folk ga så mye at jeg til slutt måtte beordre folk til å ta en pause, så de fikk hentet seg inn igjen, forteller han til NRK.no.

18 000 dagsverk gikk med i oppryddingen. Over 900 tonn olje ble sugd opp og 2600 tonn med forurenset tang, grus og sand ble kastet. Flogstad sier at det er utrolig at de klarte å få kystlinjen helt ren igjen.

Bulkskipet Full City førte 1.000 tonn tungolje og 120 tonn lettolje da det grunnstøtte utenfor Langesund 31. juli 2009. Mye av oljen lekket ut i sjøen. En kyststrekning på 75 kilometer mellom Nevlunghavn i Vestfold og Lillesand i Aust-Agder ble tilgriset av tungolje.

Økte krav om dokumentasjon

Morten Meen Gallefos

Morten Meen Gallefos i IUA Telemark sier de merker at det er økte krav til dokumentasjon.

Foto: Joakim S. Enger / Joakim S. Enger

Morten Meen Gallefos sier han ser at kravene til denne type dokumentasjon etter denne type ulykker bare øker.

– Ja, absolutt. Vi har nå dannet en merkantil gruppe i Bamble kommune, vi sender folk på kurs hos Kystverket, samt at vi har utveksling med andre interkommunale utvalg og regioner under kurset.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark